یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اظهار اینکه شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام از صرف رسانه بودن عبور کرده و به رسانههای تجاری بدل شدهاند، گفت: حاکمیت باید قبل از اینکه این شبکهها در کشور در این اندازه گسترش یابند و این همه کسبوکار بر آنها سوار شود به اقدامات احتمالی معاندین فکر میکردند و شبکهای داخلی را به عنوان شبکه اجتماعی معرفی میکردند.
محمدرضا عالیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه مشخصا شبکه اجتماعی تلگرام در بسیاری از کسبوکارها نقش اساسی داشت، گفت: تلگرام بستری برای خرید و فروش کالاها و برخی اجناس بود، در واقع تلگرام همچنین بستری مناسب برای تبلیغات مربوط به کالاها و شرکتهای مختلف بود. این شبکه حتی گفته میشد که اشتغال کاذبی را هم برای برخی افراد ایجاد کرده است، که آن اشتغال کاذب هم افرادی را به خود مشغول کرده و برای آنها درآمدزایی داشت.
وی با “social marketing” خطاب کردن شبکه اجتماعی تلگرام، ادامه داد: هیچ مدیایی بهتر از این شبکه اجتماعی که ۴۰ میلیون مشترک دارد نمیتواند پیامهای تبلیغاتی و حتی حاکمیتی را به گوش مردم برساند، حتی تبلیغات در فضای تلویزیونی یا بیلبوردها به اندازه تلگرام بیننده ندارد. تصور کنید روزی بیاید و بگویند کل بیلبوردها باید برچیده شود و یا تلویزیون و یا روزنامه نباید تبلیغاتی را برای شرکتها انجام دهند. فیلترینگ تلگرام هم چنین اقدامی است.
وی اضافه کرد: البته منظور از شبکه اجتماعی داخلی لزوما نباید شبکه اجتماعی تحت کنترل حاکمیت باشد، چرا که مردم در هیچ کجای دنیا به شبکههای تحت کنترل حاکمیت اطمینان نمیکنند، حتی در آمریکا اگر مردم بفهمند که شبکهای اطلاعات مشترکان خود را در اختیار دولت قرار داده است، واکنش منفی نشان میدهند.
عالیان در نهایت پیشنهاد کرد: باید یک شبکه اجتماعی راه میافتاد که نه از نوع حاکمیتی بلکه توسط شرکتهای خصوصی مدیریت میشد و البته دولت هم در حل موانع و حمایتها به آن کمک میکرد، مثلا از طریق رسانههای عمومی از آن حمایت میشد.