فیلتر اینستاگرام هم مثل تلگرام بی‌نتیجه است

ایلنا نوشت: طیبه سیاوشی گفت: آمار خروج افراد از تلگرام پس از فیلترینگ نشان داد درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام می‌آمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود، همین نتیجه را در پی دارد.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس در خصوص اخباری که اخیرا مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام منتشر شده است، گفت: به اعتقاد من حق دسترسی آزاد به اطلاعات حق بدیهی مردم است و در قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است، علاوه براین دولت هم در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش و حتی بعد از آن بارها براین موضوع تاکید کرد که حق دسترسی آزاد به اطلاعات برای مردم محفوظ می‌ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فیلترینگ اینستاگرام هم نتیجه‌ای هم‌چون فیلتر تلگرام دارد، افزود: همانطور که دیدیم و با توجه به آماری که مبنی بر خارج شدن افراد از تلگرام پس از فیلترینگ اعلام شد، درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام می‌آمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود همین نتیجه را در پی دارد. ضمن اینکه اینستاگرام هم فرصت است هم تهدید و متاسفانه نتوانسته‌ایم از فرصت‌های آن به اندازه کافی بهره ببریم، با فیلتر کردن اینستاگرام فرصت تهدید آن از بین نمی‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته بحث فیلتر اینستاگرام منبع موثقی ندارد، اما اینکه نوجوانان مجبور شوند با فیلترشکن وارد اینستا شوند راه‌ها را برای ورود آنها به فضاهایی باز می‌کند که اصلا مناسب نیست.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه اینستاگرام برای بعضی فرصت شغلی و حوزه کار است، خاطرنشان کرد: در عین حال این موضوع هم وجود دارد که تهدیدهای فضای اینستاگرام برای نوجوانان ما بسیار زیاد بوده است، اما راه حل آن فیلترینگ نیست.

سیاوشی با اشاره به فیلم جشن دلتنگی که در خصوص آسیب‌های فضای مجازی به روابط ساخته شده است، گفت: فیلم جشن دلتنگی فارغ از کیفیت آن، شروع خوبی برای آموزش و شروع آموزش در این زمینه بود، علاوه براین صداو سیما هم تیزرهایی اخیرا پخش می‌کند که اگر سعی کند با عقل و منطق همخوانی بیشتری داشته باشد، شروع خوبی در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای اعترافات دختر نوجوان، اظهار کرد: برخورد با نوجوانان و جوانان وارد فضای لجبازی و لجاجت شده است و لجبازی با نوجوانان را با این رفتارها دامن می‌زنند، به نظر من این واکنش با یک نوجوان اصلا درست نبود و دستگیری دختربچه‌ای در این سن و پخش اعترافات وی به دلیل حرکات موزون باعث نمی‌شود دیگران متوجه تهدید اینستاگرام شوند.

سیاوشی افزود: علاوه براین من به شخصه این دختر را نمی‌شناختم که با دستگیری او و واکنش کاربران نسبت به این موضوع او را شناختم، در نتیجه این رفتارها با نوجوانان و جوانان نتیجه عکس می‌دهد. ما دائما به دنبال مجازات هستیم، بیاییم در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی پیش قدم شویم.

وی در پایان گفت: با یکی از دوستان خود در حوزه حقوق و فقه در خصوص موضوع این دختر نوجوان صحبت می‌کردم و ایشان گفتند اگر موضوع در خصوص جرم این فرد اشاعه فحشا بوده، صدا و سیما با نشان دادن وی در تلویزیون بیشتر اشاعه فحشا کرده است. در مجموع به نظر من نباید با او این رفتار می‌شد و اصلا محق این که در تلویزیون به آن شکل از او اعتراف گرفته شود نبود.

دیدگاهتان را بنویسید