سرورهای تلگرام پیدا نشدند

مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت، تجهیزات موجود در طبقه نهم ساختمان زیرساخت را به سوئیچ مکالمات بین شهری و خارج از کشور مربوط دانست و تاکید کرد که در ساختمان امام خمینی از نظر فنی نمی‌توان سروری نگه‌داری کرد.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار اظهاراتی مبنی بر ماهیت فیلترشکن بودن نسخه‌های داخلی تلگرام، در حالی که ادعاهایی مبنی بر حضور سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  منتشر شد، امروز وزیر ارتباطات در واکنش به این اظهارات از رسانه‌ها خواست با بررسی این موضوع، صحت نداشتن آن را روشن کنند.

بلافاصله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پیرو اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر استقرار سرورهای مذکور در طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت، از خبرنگاران دعوت می‌کند جهت بازدید از این طبقه در روز جاری (دوشنبه ۲۵ تیر) حضور یافته و نتیجه را اعلام کنند.

در همین راستا تعدادی از خبرنگاران و عکاسان برای بازدید در این ساختمان حضور یافتند و جلسه‌ای برای رفع این شبهه که در طبقه نهم سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام وجود دارد یا خیر، برگزار شد و مدیران فنی به پاسخگویی سوالات پرداختند.

در جریان این بازدید در حالی که خبرنگاران پرسش‌هایی را درباره طبقات دیگر ساختمان و سایر مراکز ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح کردند و همچنین در پاسخ به اینکه آیا  مراکز دیگری که شایعاتی مبنی بر احتمال نگه‌داری سرورها در آن‌ها وجود دارد، از جمله سالن مرکز انقلاب، اعلام شد که این موضوع هم بنابر درخواست رسانه‌ها قابل بررسی است اما در حال حاضر تنها به دلیل ادعایی که درباره نگه‌داری سرورها از طبقه نهم ساختمان شرکت زیرساخت شده، این شفاف‌سازی اتفاق افتاده است.

سهراب آغ‌بیات -مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت- درباره تجهیزاتی که در ساختمان وجود دارند، به خبرنگاران توضیح داد: در این طبقه ارتباطات کابلی و سوئیچ مخصوص تلفن ثابت برای مکالمه بین شهری و سوئیچ بین‌الملل یا خارج از کشور وجود دارد که مکالمات دو صفر را ساپورت می‌کند و برقراری مکالمه از طریق این مرکز انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا هیچ یک از طبقات این ساختمان قابلیت نگه‌داری سرور را ندارند، گفت: در طبقه ۹ ساختمان میدان امام خمینی(ره) شرکت ارتباطات زیرساخت، تجهیزات، سالن بهره‌برداری و نگه‌داری و قسمت اداری از منتهی الیه شرقی تا غربی طبقه وجود دارند که امکان نگه‌داری سرور نیست. در طبقات دیگر هم امور استان‌ها و آموزش است و اساسا کل ساختمان مربوط به تجهیزات زیرساختی ارتباطات کشور است و از نظر فنی نمی‌توان در این طبقات سرور نگه‌داری کرد.

مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت درباره نگه‌داری سرورهای پیام‌رسان‌های داخلی در شرکت زیرساخت هم اظهار کرد: سرورهای پیام‌رسان‌های بومی در سایت خودشان نگه‌داری می‌شوند. شرکت زیرساخت، ارتباطات آن‌ها را ساپورت می‌کند و نگه‌داری از سرورهایشان مربوط به شرکت زیرساخت نیست، بلکه برای اینکه ارتباطاتشان فراهم شود، تجهیزاتشان در زیرساخت قرار می‌گیرد.

آغ‌بیات درباره امکان تشخیص سرورهای یک پیام‌رسان از سوئیچ‌ها و تجهیزات موجود، توضیح داد: سرورها تجهیزاتی فیزیکی هستند اما متفاوت با سیستم‌های موجود و قابل تشخیص هستند. البته سرورهای دیتا از نظر اندازه از تجهیزات صدا کوچکترند اما به راحتی می‌توانید مشابه این تجهیزات را  در سرورهای خدمات اینترنتی ببینید.

او در پاسخ به اینکه احتمال جابه جایی سرورهای نسخه های غیررسمی تلگرام از طبقه نهم ساختمان زیرساخت میدان امام خمینی چقدر است، تصریح کرد: چنین چیزی غیرممکن است و نصب یا باز کردن و جابجایی چنین تجهیزاتی کار زمان‌بر و تخصصی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید