آذری جهرمی در گفتگو با الف: وزارت ارتباطات یک سر سوزن امکانات رایگان در اختیار تلگرام قرار نداده است/این عوا، دعوای سیاسی است/آقایان با روان مردم بازی نکنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه هیچ امکاناتی را از محل اعتبار خودش در اختیار تلگرام قرار نداده است؛ گفت: این دعوا، دعوای سیاسی است و می فهمم موضوع چیست؛ حالا عده‌ای اصرار دارند که وزارت ارتباطات این کار را انجام داده است، و در طبقه نهم گذاشتید.

به گزارش خبرنگار الف؛ دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در ۱۰ اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد. آن طور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم که نسخه‌های فارسی تلگرام‌ به راحتی فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده فیلترینگ تلگرام تا حد زیادی با چالش مواجه شود.

براساس این گزارش، پس از اینکه سردار محمدحسین جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی عنوان کرد سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند (اینجا را بخوانید).

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه عنوان کرد رسانه‌ها می توانند از طبقه نهم این وزارتخانه بازدید کنند و این اتفاق در روز دوشنبه هفته جاری انجام شد که در بازدید اصحاب رسانه‌ از طبقه نهم مرکز مخابراتی امام خمینی مشخص شد که سرور نسخه‌های فارسی تلگرام در این طبقه وجود ندارد، اما ابهاماتی همچنان باقی است که به آن پاسخ داده نشد. (اینجا را بخوانید).

ابهامات این بود که طی این بازدید ابعاد مختلف این قضیه را روشن نشده است و این شائبه همچنان در ذهن وجود دارد که ممکن است سرور نسخه های فارسی تلگرام در سایر طبقات این ساختمان و یا سایر ساختمان‌های مرتبط با این وزارتخانه باشد. و اینکه موضوعی دیگر مطرح شد که شاید تلگرام از سرور شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی در گفتگو با خبرنگار الف و در پاسخ این ابهامات و اینکه عنوان شد باید کارشناسان به جای خبرنگاران بازدید می‌کردند، گفت: در سالن طبقه نهم هیچ چیزی نیست؛ حالا چه تفاوتی می کند که کارشناسان بازید کنند، ما شفاف اعلام کردیم.

وی افزود: وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران هیچ امکاناتی را از محل اعتبار خودش در اختیار اینها قرار نداده است؛ حالا میگویند یک شرکتی آمده از شما سرور گرفته، خوب آن شرکت گرفته و پولش را پرداخت کرده است. ما امکانات مجانی در اخیتار کسی قرار ندادیم، حالا آقایان عنوان کردند در طبقه نهم است و گفتیم بیاید و از طبقه نهم بازید کنید که روز دوشنبه هفته جاری رفتند و بازدید کردند.

آذری جهرمی با بیان اینکه این دعوا، دعوای سیاسی است، بیان کرد: می فهمم موضوع چیست و شما و مردم هم می دانید که قضیه چیست. یک بار در دی ماه  توسط مرکز ماهر و بار دیگر در اواسط خرداد ماه امسال اطلاعیه دادیم و شفاف گفتم که ما سرور در اخیتار تلگرام قرار  ندادیم، حالا عده‌ای اصرار دارند که  وزارت ارتباطات این کار را انجام داده است، و در طبقه نهم گذاشتید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آدرس غلط به مردم می دهند؛ در واقع  جوری هم با اطمینان خاطر مسئله را بیان می کنند که تصور می شود که این اتفاق آن طور که بیان کردند، حتما رخ داد و وجود دارد و به این بزرگی که دروغ نمی گویند.

جهرمی با اشاره به اینکه آقایان می توانند بروند و طبقه نهم را ببیند که در این سالن جز میز پینگ پونگ و فوتبال دستی چیزی نیست، اظهار کرد: چهار ماه است همه این گروه سیاسی که البته دوستمان جناب آقای جلالی قطعا چین نکته ای خودش شخصا ندارد، و ایشان فرد متدین و غیرت مندی است ولی گزارش غلط به او دادند و ما می دانیم چه کسی گزارش غلط داده است، ما آن افراد را دقیقا می شناسیم، دیدگاه فکرشان را هم می دانیم و خط سیاسی آنها را هم می دانیم که چیست. با مردم و روان مردم بازی نکنیم، وزارت اتباطات شفاف گفته است من یک سر سوزن امکانات رایگان در اختیار آن ها قرار نداده ایم.

وی گفت: می گویند اینترنت گرفته است، خب اگر گرفته پولش هم می دهد و این مکانیزم در این چار چوب ها قرار نمی گیرد و هرچه هست حاشیه سازی  است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اینکه این پشت پرده ها و جریان چه کسی است، گفت: مردم می دانند و نیاز به گفتن ما نیست.

پیگیری تشکیل کارگروه ملی برای موضوع پازازیت‌ها

وی در مورد موضوع پارزیت ها و اینکه هر سازمانی برای خود اظهر نظر می کند و مردم در این مورد سرگردانند و باید کارگروه ملی متشکل از دستگاه‌های تخصصی ایجاد شود و واضح به مردم بگوید، پاسخ داد: به نظرم اگر اندازه گیر ها را شفاف نشان دهیم، مابقی موضوع حل خواهد شد و انشا الله این موضوع (تشکیل کارگروه) هم پیگیری خواهد شد.

منبع: الف

2 thoughts on “آذری جهرمی در گفتگو با الف: وزارت ارتباطات یک سر سوزن امکانات رایگان در اختیار تلگرام قرار نداده است/این عوا، دعوای سیاسی است/آقایان با روان مردم بازی نکنند”

دیدگاهتان را بنویسید