چگونه خود را از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نجات دهیم؟

تلگرام، واتس‌آپ، لاین، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدن… و این فهرست همین‌طور ادامه دارد. احتمالا هر یک از شما عضو یک یا چند تا از این شبکه‌های اجتماعی هستید. اگرچه با عضویت در این گروه‌ها می‌توانید چیزهایی به دست آورید، اما به نظر می‌رسد که چیزهای زیادی را نیز از دست خواهید داد.

به گزارش «بهداشت نیوز» نخستین گام این است که بپذیرید استفاده از این شبکه‌ها بیش از حد معقول آسیب‌رسان است. باید بفهمید که این سیستم‌ها برای این طراحی شده‌اند که شما از آنها استفاده کنید، نه اینکه آنها از شما استفاده کنند؛ اینها ابزارند نه سبک زندگی. اگر شما از ابزاری برای هدفی غیر از آنچه در نظر گرفته شده است استفاده کنید، احتمال اینکه زمانتان را به هدر دهید بیشتر می‌شود. نگران نباشید، با سخت‌کوشی، نظم، و به کار بردن چند اصل می‌توانید بر این اعتیاد خود غلبه کنید، و از این ابزار برای هدفی که واقعا برای آن در نظر گرفته شده است استفاده کنید.
ما چند راهکار به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا مواظب استفاده خود از شبکه‌های اجتماعی باشید و مطمئن شوید زمانی که صرف آنها می‌کنید مفید است نه اتلاف وقت.
حساب کردن مدت زمان آنلاین بودن؛ زمانی را که آنلاین هستید و از شبکه‌های اجتماعی و یا دیگر خدمات آنلاین گوشی‌های هوشمند بهره می‌برید حساب کنید، این آسان‌ترین راه برای فهمیدن این است که وقتتان را تلف کرده‌اید یا نه؟ حتی می‌توانید از ثانیه شمار استفاده کنید. در یک برنامه‌ریزی دقیق، مدت زمان منطقی و موردنیاز بهره‌برداری از این فعالیت‌ها را تعیین کنید و وقتی زمان آن به سر آمد، بدون در نظر گرفتن اینکه کارتان به پایان رسیده است یا نه، آن فعالیت را قطع کنید. به یاد داشته باشید که همواره فردایی هست که بتوانید آن فعالیت را ادامه دهید.
وجود تلفن را به خاطر آورید؛ اگرچه ممکن است این وسیله ابتدایی به نظر برسد، اما مطمئن باشید که تماس گرفتن با یک دوست می‌تواند به همان اندازه پیغام گذاشتن در هر یک از شبکه‌های اجتماعی کارایی داشته باشد و نکته مهم این است که تلفن زدن و صحبت کردن امکان تعامل انسانی تا حدی واقعی‌تری را فراهم می‌کند؛ چیزی که ما مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم.
عضویت خود در گروه‌ها را محدود کنید؛ نیازی نیست که در ۱۵ شبکه اجتماعی عضو باشید. در واقع حتی نیازی نیست در ۲ شبکه اجتماعی که کارایی یکسانی دارند عضو شوید. مثلا یا وایبر را انتخاب کنید یا واتس‌آپ را، نه اینکه هر دو را. این کار احتمالا تعداد گروه‌هایی را که در آن عضو هستید و زمانی را که صرف آنها می‌کنید نصف خواهد کرد.
از شبکه‌های اجتماعی که در اختیار دارید استفاده مفیدی بکنید؛ کسی می‌گفت که وقتی در ابتدا عضو توییتر شده بود، هر کسی را که می‌دید فالوو می‌کرد، و حدود هزار فالوور  داشت. با این حال برایش عجیب بود که افراد به ندرت به توییت‌های او پاسخ می‌دادند، طوری که گویی او خود را invisible  کرده بود و دیده نمی‌شد. بنابراین تصمیم گرفت تنها در صورتی از توییتر استفاده کند که احساس مفیدبودن و کارایی داشته باشد. به همین دلیل چندصدنفر را از فهرست اولیه‌ای که داشت حذف کرد و حالا حدود کمتر از ۲۰۰ نفر را در لیست خود دارد، و از توییتر تنها برای به اشتراک گذاشتن و تعامل با افرادی استفاده می‌کند که سلیقه مشترکی با او دارند. حالا توییتر برای او نقش یک ابزار را دارد نه عاملی برای هدر دادن زمان.
اولویت‌بندی کنید؛ تنها زمانی از این ابزارها استفاده کنید که کارتان را انجام داده‌اید، یا مشغول استراحت هستید. وقتی کاری دارید که باید انجام شود، زمان خود را صرف به‌روزکردن پروفایلتان یا عوض‌کردن عکستان نکنید. این کار نه‌تنها مانع هدر دادن زمانتان می‌شود، بلکه خودکنترلی را در شما تقویت می‌کند.
دیگر تنبلی و تعلل کافی است؛ خیلی وقت‌ها ما زمانی به سراغ وایبر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌رویم که کاری داریم که باید انجام دهیم، اما نمی‌خواهیم انجام دهیم و مدام دست‌دست می‌کنیم. این کار را متوقف کنید! به سراغ کاری برویدکه باید انجام شود، وقتی آن کار را تمام کردید، همه وقت‌های ممکن در اختیار شماست تا به وایبر بروید و به دوستانتان بپردازید.
اکنون هنگام برگرداندن زمان مفیدی است که هر روزه در شبکه‌های اجتماعی به هدر می‌دهید. به یاد داشته باشید که این سایت‌ها برای این طراحی شده‌اند که پول درآورند. هیچ کس آن بیرون به فکر شما و دلسوز زندگی‌تان نیست، مگر خودتان.

منبع: سپیده دانایی

دیدگاهتان را بنویسید