نماینده قم: تلگرام فیلتر شود، توییتر رفع فیلتر

 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی معتقد است فعالیت تلگرام می‌تواند برای منافع ملی و مردم مشکل‌آفرین باشد.

به گزارش شرق؛ حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنور»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، بر همین اساس روز دوشنبه و پس از جلسه مشترک کمیسیون متبوعش و کمیسیون اقتصادی مجلس، از فیلترینگ تلگرام در ٢٠ روز آینده خبر داد؛ خبری که البته علیرضا رحیمی، عضو دیگر کمیسیون امنیت، آن را رد کرد. نکته جالب ماجرا این است که نماینده قم موافق رفع فیلتر توییتر است و می‌گوید توییتر حساب‌و‌کتاب دارد. «ذوالنور»، جانشین اسبق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با «شرق» توضیحاتی درباره علت فیلترینگ تلگرام و البته علت مخالفتش با فیلترینگ توییتر ارائه داد.
‌* شما صحبتی کرده بودید مبنی بر اینکه تا ٢٠ روز آینده تلگرام فیلتر می‌شود؛ از این صحبت‌ها این‌طور برمی‌آید که شما موافق فیلترینگ تلگرام هستید، درست است؟

– با توجه به تبعات فعالیت‌ پیام‌رسان‌هایی که سرورها، مسئولان و مدیرانشان در داخل ایران نیستند و هیچ پایبندی و تعهدی نیز به قوانین کشور ندارند، در نتیجه فعالیت‌شان می‌تواند برای منافع ملی و مردم مشکل‌ساز باشد.

*‌در چه زمینه‌ای می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟

در همه ابعاد. مثلا تلگرام با خلق پول مجازی، از طریق فروش بیت‌کوین، در مدت کوتاهی حدود یک‌میلیاردو ٧٠٠ میلیون یورو از داخل کشور سرمایه جذب کرد.

*‌اما قبل از بحث پول مجازی نیز زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام شنیده می‌شد.

– آن ملاحظات دیگری بوده است. حالا اگر «گرام» را جایگزین «بیت‌کوین» کنند، با توجه به حجم فراخوان‌هایی که اتفاق خواهد افتاد، اتفاقی خطرناک‌تر از مؤسسات مالی رخ خواهد داد. مؤسسات مالی در حوزه داخلی هستند و از دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توان توقع داشت که کاری کنند؛ اما در حوزه پول‌های مجازی که سرورها و مدیرانش داخل کشور نیستند، نه مردم راهی برای دسترسی به آنها دارند و نه مسئولان.

*‌فکر نمی‌کنید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی دراین‌باره بهتر از فیلترینگ باشد؟

اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی سر جای خودش. درباره مواد مخدر هم می‌توانیم همین کار را کنیم؟

*‌این موضوع با مواد مخدر فرق دارد!

چه فرقی دارد؟ درباره دزدها هم بیاییم اطلاع‌رسانی کنیم و پلیس را منحل کنیم؟ شما جلوی بچه چاقو و آب‌جوش بگذارید و بگویید خوب نیست… .

‌یعنی مردم مانند بچه هستند؟

خیر؛ من چنین چیزی نمی‌گویم؛ ولی پدر و مادر در مقابل بچه مسئولیت دارند. باید وظیفه‌شان را درست انجام دهند.

*اما تفاوتی که هست، این است که بچه متوجه خطرات احتمالی نمی‌شود.

چه‌کسی می‌گوید؟! گاهی بچه از پدر و مادر نیز بیشتر متوجه می‌شود.

*‌اما من و شما که آب‌جوش روی خودمان نمی‌ریزیم!

– چرا نمی‌کنیم؟! پدر و مادر مسئولیت دارند. من سؤال می‌کنم؛ چرا امروز مردم یقه بانک مرکزی را می‌گیرند؟ به چه عنوان؟ یک فردی در مؤسسه مالی پول اینها را خورده و رفته.

*‌ چون مردم فکر می‌کردند که مجوز دارند یا تحت نظارت بانک مرکزی هستند و … .

– مجوز داشته باشند؛ مردم هم عقل، فهم و درک داشتند. حرفشان این است که چرا جلوی کسی را که فاقد صلاحیت بوده، نگرفته‌اید؟ امروز می‌گوید تلگرام فاقد مجوز است و پول مردم را می‌برد، پس من می‌بندمش. وظیفه مسئولیتی باید انجام شود. این توهین به شعور مردم نیست و با اطلاع‌رسانی هم حل نمی‌شود؛ شما هم مغلطه نکنید (با خنده).

‌ *آیا مشکل با فیلترینگ حل می‌شود؟ مثلا توییتر فیلتر است ولی این همه کاربر دارد. خود شما هم گویا به‌تازگی حساب کاربری باز کرده‌اید.

– ابتدا بگویم آن حسابی که به نام من درست شده، جعلی است؛ من هیچ حساب توییتری ندارم و تا زمانی که توییتر مجاز نشود، از آن استفاده نخواهم کرد.

*‌اما خیلی از مقامات رسمی و بلندپایه کشور حساب توییتری دارند.

– خب هستند؛ اما من خودم را می‌بینم. چون توییتر مجاز نیست، استفاده نکرده‌ام و و حساب توییتری هم ندارم. هروقت مجاز شد، حتما استفاده می‌کنم؛ اما من که آن حرف‌ها را می‌زنم، معتقدم توییتر باید رفع فیلتر شود و آزادش کنیم.

‌*چه فرقی دارند؟

– چون توییتر حساب‌و‌کتاب و مشخصات دارد. من که حساب توییتر داشته باشم، شناسنامه دارم و می‌توانم مسئولیت بپذیرم، ولی گروه‌ها در فضای مجازی این‌گونه نیستند. هر کمکی از دست من بربیاید برای رفع فیلتر توییتر انجام خواهم داد، ولی تا وقتی رفع فیلتر نشده از آن استفاده نخواهم کرد؛ چون به قانون کشور پایبندم.

*‌تلاشی هم در این راستا داشتید؟

-بله با وزیر ارتباطات.

‌اما وزیر ارتباطات در فیلتر و رفع فیلتر نقش زیادی ندارد.

-اگر نیاز باشد با قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی و هرجا لازم باشد رایزنی خواهم کرد؛ چون به این موضوع معتقدم و پیگیری می‌کنم.

*‌با معاون دادستان و کمیته تعیین مصادیق صحبتی کرده‌اید؟

– هنوز نه، ولی آمادگی دارم و حمایت می‌کنم.

منبع: عصرایران
Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید