مقاومت مدیر تلگرام در برابر فشار روس ها

مدیر شبکه تلگرام تا کنون به صورت سرسختانه در برابر درخواست نهادهای اطلاعاتی روسیه مقاومت کرده است.

نهادهای دولتی و اطلاعاتی روسیه و مدیران شبکه پیام رسان تلگرام در روزهای گذشته وارد یک جدال اساسی شده اند.
به گزارش عصر ایران مقامات امنیتی روسیه اعلام کرده اند که تروریست های عامل حمله ماه گذشته به مترو سنت پترز بورگ برای هماهنگی بین خودشان از شبکه پیام رسان تلگرام استفاده کرده اند.
پس از این اعلام بود که فشارها به روی مدیریت شبکه تلگرام افزایش یافت و سازمان اطلاعات روسیه (FSB) و نهاد نظارت بر رسانه های این کشور از مدیران شبکه تلگرام خواسته اند اطلاعات کاربران خود را در اختیار نهادهای اطلاعاتی روسیه قرار دهند.
دولت روسیه همچنتین در حال تصویب قانونی است که شبکه های پیام رسان را موظف می کند اطلاعات کاربران خود را ذخیره و در صورت نیاز تحویل مقامات قضایی و اطلاعاتی روسیه بدهند.
مدیر شبکه تلگرام اما با درخواست های نهادهای دولتی و اطلاعاتی روسیه مخالفت کرده است.
” پاول دوروف”  در واکنش به درخواست نهادهای دولتی و اطلاعاتی روسیه درباره در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران تلگرام و یا مسدود و فیلتر شدن این پیام رسان از سوی دولت روسیه، با رد این درخواست تاکید کرد ممنوعیت تلگرام در داخل روسیه موجب خواهد شد تا تروریست ها از شبکه های پیام رسان دیگر که اطلاعات درون آنها رمز نگاری شده استفاده کنند.
پاول دوروف
مقاومت مدیر
او تاکید کرد: اگر می خواهید با بستن این چیزها(شبکه های اجتماعی) جلوی تروریست ها را بگیرید باید کل شبکه اینترنت را ببندید. دوروف تاکید کرد درخواست ارایه اطلاعات کاربران تلگرام به مقامات امنیتی درخواستی مغایر با قانون اساسی روسیه درباره ” مکاتبات مخفی” است و از سوی دیگر به لحاظ تکنیکی نیز شبکه پیام رسان تلگرام امکان برآوردن آن را ندارد.
دمیتری پسکوف سخنگوی پوتین با رد سیاسی بودن مساله اختلافات با شبکه تلگرام گفته است ریشه اختلافات اخیر بین نهادهای قضایی و اطلاعاتی روسیه با مدیر شبکه تلگرام در قوانین ارتباطی روسیه است و این اختلاف ارتباطی با کاخ کرملین ندارد. او که خود نیز یکی از کابران شبکه تلگرام است گفته است در صورت مسدود شدن این شبکه در روسیه به یک شبکه پیام رسان دیگر کوچ خواهد کرد.
گفتنی است پاول دوروف ۳۲ ساله ، مدیر شبکه تلگرام پیشتر نیز به دلیل اختلافات با دولت و نهادهای امنیتی روسیه مجبور به ترک این کشور شد. او پیشتر نیز به دلیل درخواست قرار دادن اطلاعات شبکه اجتماعی ” کونتاکته” – شبکه ای که او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تاسیس کرده بود- مجبور به فروش این شبکه و ترک خاک روسیه شد.
او در سال ۲۰۱۴ با گرفتن تابعیت کشور کوچک “سنت کیتس و نِویس” در حوزه کاراییب با
بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ثروت از طریق بانک های سوییس از روسیه خارج شد.
حالا نیز مهم ترین شبکه اجتماعی طراحی شده از سوی دوروف یعنی “تلگرام” در معرض آزمون مشابهی قرار گرفته است. تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی مهم طراح شده از سوی دوروف است که هم اینک نزدیک به ۱۰۰ میلیون کاربر در سرتاسر جهان دارد. این شبکه در ایران محبوب ترین و رایج ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده است و آمارها حاکی است قریب به ۴۰ میلیون کاربر ایرانی از  این شبکه پیام رسان استفاده می کنند.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید