شوک چند ساعته زمزمه فیلترینگ به کسب و کارهای تلگرام

در چند ساعتی که احتمال فیلترینگ تلگرام قوت گرفت بیشترین نگرانی و شوک به کسب و کارهای تلگرامی حادث شد زیرا فعالیت های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی خطاب به موسس تلگرام به فعالیت یک کانال مورد مناقشه اشاره کرد و گفت: «کانال تلگرامی عملا مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند. زمان توقف خشونت پراکنی نیست؟»

در پی این اظهارنظر دیشب همچنین اخبار تایید نشده ای درباره احتمال مسدود شدن پیام رسان تلگرام در پی جلسه شورای امنیت ملی منتشر شد و با استناد به این شنیده ها برخی احتمال فیلترینگ تلگرام را قوی ارزیابی کردند.

در ساعاتی که احتمال فیلترینگ تلگرام می رفت، نگرانی مشهودی بین کسب و کارهای مبتنی بر تلگرام دیده شد به طوری که علاوه بر پیگیری جدی آخرین اخبار در این باره، برخی کانال ها به مشتریان خود راه های جایگزین ارتباطی اعلام کردند. برای مثال یکی از کانال های خرید و فروش در فضای مجازی اعلام کرده بود: «با توجه به احتمال قطعی فیلترینگ تلگرام، دوستانی که این هفته زمان تحویل سفارششان است سریع تر شماره تماس خود را برای ادمین ارسال کنند.»

در حال حاضر میلیون ها نفر در ایران کاربر تلگرام هستند و به تعبیری چک کردن این شبکه در ساعات مختلف برای آنها عادت شده است. بر پایه این رفتار کاربران فعالیت های تجاری و درآمدزایی مختلفی از فروش محصول و خدمات و ارسال تبلیغ در تلگرام شکل گرفته است.

علاوه بر دربرگیری عمومی این پیام رسان بین کاربران،‌ واکنش کسب و کارها به این اتفاق، بیش از پیش وابستگی بخشی از کسب و کارهای فضای مجازی به این پیام رسان را در شرایط فعلی نمودار کرد.

این ماجرا با اعلام مسدود شدن کانال مورد مناقشه و تمامی جایگزین های آن از سوی موسس تلگرام پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید