رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت ملی و دستور رئیس جمهور بود/ تلگرام می‌گوید به تعهداتش عمل کرده ولی ما قبول نداریم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رئیس‌جمهور رئیس شورای امنیت ملی است و رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس،‌ سید ابوالحسن فیروزآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید رفع فیلتر تلگرام با دستور چه نهادی انجام شد، گفت: رئیس‌جمهور، رئیس شورای امنیت است و رفع فیلتر تلگرام با نظر شورای امنیت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است.

* تلگرام می‌گوید به تعهداتش عمل کرده ولی ما قبول نداریم

وی همچنین درباره رفع فیلتر تلگرام بدون حاصل شدن شرایط موردتقاضا گفت: مدیران تلگرام به زعم خودشان به این تعهدها عمل کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که موارد تروریستی و غیراخلاقی همچنان در این شبکه دیده می‌شود که به نظر می‌رسد تعهد عملی نشده، گفت: قبول داریم که این موارد هنوز وجود دارد و حذف نشده و برای ما قانع‌کننده نیست، اما آنها به نظر خود به این تعهد عمل کرده‌اند و در این‌ باره اختلاف نظر داریم.

وی گفت: دراین‌باره در حال مذاکره هستیم و ان‌شاءالله حل شود.

*توسعه نامتوازن بخش ICT در ایران

فیروزآبادی همچنین در سخنانی درباره توسعه نامتوازن حوزه ICT در کشور گفت: در حال حاضر از بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی ICT در کشور ۶۰ درصد متعلق به CT (ارتباطات) است درحالی‌که باید سهم CT و IT (فناوری اطلاعات) در توسعه اقتصاد دیجیتالی متوازن باشد.

وی گفت: درنتیجه عدم توازن در توسعه این بخش شاهد توسعه بیشتر زیرساخت هستیم که آن را پایپ (لوله)‌ می‌خوانیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به توسعه اقتصاد دیجیتالی در جهان گفت: به‌زودی تعداد اشیاء متصل به اینترنت در جهان از ۱۲ میلیارد به ۵۰ میلیارد افزایش می‌یابد و شاهد مباحث متعددی ازجمله اینترنت اشیاء هستیم.

وی ادامه داد: روزی را در آینده می‌بینیم که شبکه‌های اقتصادی در ایران نیز به تبعیت از روند جهانی رشد کرده‌اند که این شبکه‌ها روی پلتفرم‌هایی مانند پیام‌رسان‌ها شکل می‌گیرند. در حال حاضر در وضعیت انحصاری پیام‌رسان در ایران فقط کاربرد رسانه‌ای آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اما در آینده این پلتفرم‌ها ارائه‌دهنده خدماتی ازجمله تجارت الکترونیک در سطح وسیع خواهند بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اکنون وضعیت پیام‌رسان در ایران کاملاً انحصاری است آن‌هم انحصاری که پیام‌رسان مورداستفاده بیشترین سرویس‌دهی را در کشور ایران دارد.

فیروزآبادی اظهار داشت: درنتیجه برای اینکه بتوانیم خدمات جدی را روی این پلتفرم‌ها قرار دهیم باید پلتفرم پایدار باشد و باید در چارچوب قوانین سرزمین ایران قابل‌اتکا باشد و اگر از چارچوب‌های ایران تبعیت نکند نمی‌توانیم ثروت و دارایی‌های خود را روی آن قرار دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: بخشی از استواری موردنظر بر اساس پایپ (زیرساخت) است که در دولت یازدهم از متوسط سرعت دسترسی ۶۴ تا ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه به عددی نزدیک به حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه رسیده‌ایم.

* این روند ادامه داشته باشد لوله‌کش پیام‌رسان‌های خارجی می‌شویم

وی ادامه داد:‌ علاوه‌بر زیرساخت ازجمله نیازهای دیگر توسعه اقتصاد دیجیتالی شبکه دیجیتالی است که سال گذشته تمامی مدیران عامل اپراتورها را دعوت کردیم و اعلام کردیم که باید توجه داشته باشند که از حوزه پایپ بیرون بیایند.

فیروزآبادی گفت: ۵۰ میلیارد شئ‌ای که در آینده به اینترنت متصل خواهد شد روی پایپ سوار می‌شود و علاوه‌بر این یک پلتفرم می‌خواهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: از بین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا که قبلاً حتی اروپایی هم بودند امروز فقط سیستم‌عامل‌های آمریکایی ماندند و روی موبایل نیز سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قرار دارند که آنها نیز آمریکایی هستند. از سوی دیگر سرویس‌های ابری نیز در اختیار شرکت‌های آمریکایی ازجمله آمازون و گوگل هستند و به عبارتی شرکت‌های آمریکایی صاحب پلتفرم و سرویس‌های ابری تا پشت دروازه‌های ما می‌آیند و پلتفرم داخل سیستم (سیستم‌عامل) نیز آمریکایی است. با این حساب دیگر حاکمیتی نمی‌ماند و با ادامه این روند لوله‌کش دیگران می‌شویم که در سیستم آنها حرکت می‌کنیم.

* وام ۵ میلیاردی به پیام‌رسان‌های داخلی

وی افزود: هم‌اکنون نیز گاهی شنیده می‌شود که در حوزه پلتفرم با خارجی‌ها صحبت شده که بزرگان این بازار نیز آمریکایی هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در سال‌هایی که باید توجه درست به حوزه مجازی نداشتیم که این امر باعث عقب‌ماندگی شد و نتیجه آن را در حوزه پیام‌رسان‌ها به‌عنوان عارضه می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: در شورای عالی فضای مجازی برای رفع موانع این بحث‌های اساسی آماده همفکری و همکاری با دوستان هستیم.

فیروزآبادی همچنین از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و گفت: دیروز این مصوبه ابلاغ شد که به‌وسیله آن وام بدون بهره تا سقف ۵ میلیارد تومان بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته به تمامی پیام‌رسان‌های داخلی داده می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در حال حاضر برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند داده شده است که هزینه استفاده مردم از پیام‌رسان داخلی با یک‌سوم تعرفه عادی محاسبه می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: همچنین ۵ پیام‌رسان منتخب را اعلام کرده‌ایم که اکنون شاید اعلام اسامی آنها صلاح نباشد اما مردم آنها را می‌شناسند.

* ظرف یک سال از انحصار پیام رسان خارجی خارج می‌شویم

فیروز‌آبادی اظهار داشت: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند تا مانعی وجود نداشته باشد و با این تسهیلات به شرط کمک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم طی یک سال از انحصار پیام‌رسان خارجی خارج شویم.

انتهای پیام/

Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید