تلگرام را می‌توان فیلتر کرد؟

وزیر ارتباطات درباره ادعای قابل فیلتر نبودن شبکه تلگرام، گفته است که بنا بر گزارش‌های واصله تغییری در ساختار نرم‌افزار تلگرام در مدت اخیر دیده نشده؛ این در حالی است که مدیر تلگرام چندی پیش از غیرقابل فیلتر بودن این پیام‌رسان در آینده ای نزدیک خبر داده است.

به گزارش ایسنا، شدت گرفتن حساسیت‌ها به فعالیت تلگرام در کشور و همچنین فیلتر شدن آن در روسیه باعث شد تا موسس تلگرام با انتشار توئیتی به این مسائل واکنش نشان دهد و خبر از غیرقابل فیلتر شدن تلگرام با استفاده از فناوری بلاک چین دهد. امری که حالا و با گذشت چند روز از آن، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است که تغییری در ساختار نرم افزار تلگرام در مدت اخیر دیده نشده است.

طرح این بحث‌ها و اظهارنظرها درباره فیلتر شدن تلگرام در کشور و همزمانی آن با فیلتر شدن این پیام‌رسان در کشور روسیه باعث شد تا مسئولان تلگرام از رفتن خدمات این پیام‌رسان برروی بستر بلاک چین در آینده‌ای نزدیک خبر بدهند؛ فناوری که به گفته موسس تلگرام باعث می‌شود تا این پیام‌رسان همیشه از دسترس فیلترینگ دور بماند. امری که البته پاول دوورف در اواخر دی‌ماه وعده آن را داده بود، اما عملی نشد.

پاول دوورف در این توئیت ضمن اشاره به فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در روسیه، از استفاده از فناوری بلاک چین برای دور زدن فیلترینگ در آن کشور خبر داد و از مشترکان تلگرام خواست تا در صورت وقوع مشکلاتی در دسترسی به این شبکه آن را حذف نکنند و از گوگل پلی یا اپ استور نمونه آپ دیت شده آن را دانلود کنند.

با این حال وزیر ارتباطات و  فناوری اطلاعات درباره ادعای قابل فیلتر نبودن شبکه تلگرام، به خبرگزاری خانه ملت گفته است: بنا بر گزارش‌های واصله تغییری در ساختار نرم‌افزار تلگرام در مدت اخیر دیده نشده است.

محمدجواد آذری جهرمی همچنین از ارائه گزارش این وزارتخانه درخصوص رفع فیلتر توییتر به مرکز ملی اطلاعات اطلاع داد.

در هر حال بالا گرفتن مباحث و برخی نگرانی‌ها در فضای مجازی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی و مخصوصا تلگرام از صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آغاز شد که تاکید کرد ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام چهل میلیون اما این تعداد سرریز می‌شوند و وقتی تلگرام از مدار خارج شد، مردم به یک سامانه ملی روی می‌آورند. او این را هم گفت که در رابطه با نگرانی‌هایی که رسانه‌های بیگانه بیشتر به آن دامن می‌زنند که سامانه‌های داخلی ایمن نیست یا مسائلی از این دست، به لحاظ بسترسازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده‌ای دارد، صورت می‌گیرد.

با این حال دبیر شورای عالی فضای مجازی در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد، گفت: فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده، اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید