تعاملات توییتری وزیر ارتباطات و تلگرام

در حالی که از داخل کشور هنوز تصمیم جدی درباره تلگرام گرفته نشده و بازار شایعات همچنان داغ است، طبقه گفته مدیرعامل این پیام‌رسان، زبان فارسی تلگرام در راه است؛ اقدامی که به نظر می‌رسد علی‌رغم اعلام برای توقف خدمات به ایران، انجام شده است.

به گزارش ایسنا، تلگرام در روزهای اخیر نسخه ۴.۴ این پیام‌رسان را ارائه کرد؛ مدیرعامل تلگرام ضمن اشاره به ویژگی‌های جدید، از پشتیبانی زبان‌های بیشتری از جمله زبان فارسی خبر داد. این در حالی است که در یک ماه گذشته اختلافات با این پیام‌رسان افزایش یافته و اخباری مبنی بر اعلام جرم و شایعه‌هایی مبنی بر مسدود کردن تلگرام به گوش می‌رسد.

لایو لوکیشن (موقعیت مکانی لحظه‌ای) یکی از ویژگی‌های جدیدترین نسخه تلگرام است. بدین ترتیب این پس می‌توان موقعیت مکانی را به‌صورت زنده به اشتراک گذاشت و مخاطب شما نیز می‌تواند به‌صورت لحظه‌ای، موقعیت مکانی‌تان را روی نقشه مشاهده کند. بنابراین دیگر نیازی به ارسال دستی نیست. این ویژگی خصوصا برای زمان‌هایی که قصد ملاقات یکدیگر را دارید کاربردی خواهد بود. ویژگی دیگر آخرین نسخه، پلیر جدید است که بازطراحی شده و امکانات بیشتری دارد.

زبان فارسی در راه تلگرام

اما یکی از ویژگی‌هایی که شاید به طور خاص برای کاربران کشورهای غیرانگلیسی‌زبان اهمیت داشته باشد، پلت‌فرم ترجمه است. پاول دوروف در کانال تلگرامی خود نوشته است: تلگرام نسخه ۴.۴ از بسیاری از زبان‌هایی که از ما خواسته بودید پشتیبانی می‌کند، از جمله فرانسوی، اندونزیایی، مالزیایی، روسی، اوکرایتی و -به زودی- فارسی.

اوایل مهر ماه سال جاری، عباس جعفری دولت‌آبادی -دادستان تهران- با بیان اینکه علیه مدیریت تلگرام اعلام جرم شده و این پرونده به ناحیه‌ امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شده است، گفت: اینکه شبکه تلگرام خود را تابع قوانین غربی‌ می‌داند، مانع از رسیدگی به این اعلام جرم نخواهد بود. به موجب این اعلام جرم، شبکه تلگرام علاوه بر ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش، به بستری مناسب برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته تبدیل شده و ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر را ترویج و تسهیل کرده است.

در واکنش به این اظهارات،‌ پاول دوروف – مدیرعامل تلگرام – که معمولا در پاسخ به توییت دنبال‌کنندگان خود در شبکه اجتماعی توییتر،‌ به اظهارات این‌چنینی واکنش نشان می‌دهد، نوشت: از شنیدن این موضوع تعجب ‌می‌کنم. ما به طور فعال محتوای تروریستی و پورنوگرافی را در ایران مسدود می‌کنیم. فکر می‌کنم دلایل اصلی، متفاوت از این موضوعات باشد.

در ادامه این جریان، دوروف در حالی که مدعی شد که علت فشارها علیه تلگرام، دفاع این شرکت از اطلاعات شخصی کاربران در برابر خواسته‌های غیرمتعارف دولت‌هاست، اعلام کرد: فعالیت تلگرام را در کشورهایی که بر آن فشار وارد کنند، متوقف می‌کنیم. تعقیب قضایی تلگرام در ایران و روسیه خطری را برای این شرکت بوجود نمی‌آورد زیرا ما در هیچ‌کدام از این دو کشور به عنوان شخصیت حقوقی حضور نداریم.

آغاز ارتباط جهرمی با دوروف در توییتر

اما پس از این‌که تلگرام دسترسی کاربران ایرانی را به بهانه مقابله با اسپم‌ها به گروه‌های بین‌المللی در تلگرام محدود کرده بود، آذری جهرمی با توئیتی اعتراضی خطاب به پاول دوروف گفت که به جای محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی، بهتر است راهکاری دیگر برای مقابله پیدا کنید. پاول دوروف -مدیر تلگرام-‌ نیز به توئیت وزیر ارتباطات پاسخ داده و گفته بود: ممنون بابت فیدبک، ما قابلیت گروه‌های عمومی را برای ایرانیان، به محض حل مشکلات فنی در اکتبر (۹ آبان) فعال می‌کنیم.

همچنین چندی بعد آذری جهرمی در توئیت خود خطاب به پاول دوروف نوشت: ما از جریان آزاد اطلاعات حمایت می‌کنیم اما اشاعه کینه‌ورزی و اطلاعات نادرست در فضای سایبری را محکوم می‌کنیم. این بار هم دوروف به توییت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پاسخ داد و نوشت: قوانین تلگرام، ارتباطات خشونت‌آمیز و تنفرآمیز را منع می‌کند. ما به کاربرانمان خود تکیه کرده تا محتواهای عمومی که این قانون را زیر پا می‌گذارد گزارش دهند.

در نهایت، اینکه اضافه شدن زبان فارسی به پیام‌رسان تلگرام چه مزایایی دارد و آیا می‌توان آن را تلاشی برای ایجاد تعامل مثبت با ایران ارزیابی کرد و یا درگیری‌های تلگرام و مقامات ایرانی بر سر خواسته‌هایشان همچنان ادامه خواهد داشت و دوروف بر توقف خدمات خود اصرار می‌ورزد، در آینده مشخص می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید