اژه ای: مدیر تلگرام به ما قول داده بود ولی دی‌ماه زیر قولش زد/ ضرورت تقویت پیام رسان های داخلی

اگر پیام‌رسان خارجی حاضر شود برخی قوانین ما را بپذیرد ممکن است ما هم درصدی از خطر را بپذیریم.

 

محسنی اژه ای در خصوص فیلترینگ تلگرام گفت: اینکه گفته می شود با روی آوردن به پیام رسان های داخلی امنیت مردم به خطر می افتد، سخنی واقعی نیست.

به گزارش ایسنا؛ سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: فناوری جدید یک تحول بزرگ در دنیاست و ایران اسلامی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. ما نیز باید نسبت به این تحول نقش مثبت ایفا کنیم. نکته دوم این است که این فناوری همه مرزها را درنوردیده است. اگر یک نفر از مرز فیزیکی کشور ما را اشغال کند، آیا کسی چنین اجازه ای می دهد؟ آنچه که امروز برای ما و خیلی از کشورها رخ می دهد، این است که همه مرزها در حال درنوردیده شدن است و اگر این فرایند مدیریت نشود، می تواند در همه مسایل وارد شده و همه چیز را در اختیار گیرد.

محسنی اژه ای تصریح کرد: هیچکس نمی گوید استفاده از این فناوری به طور کلی مسدود شود؛ حرف اصلی این است که ما باید تا جایی که می توانیم، تلاش کنیم و از حریم کشور و مردم دفاع کنیم. باید زیرساخت های کشور را تا جایی که می توان مدیریت و بومی کرد. مگر ایران علم و استعداد این کار را ندارد؟ اگر امروز وارد این امر شویم، ۱۰ سال آینده خیلی جلوتر خواهیم بود. به این شکل همه چیز زیرسوال می رود. کسب و کار در این میان تنها یک مساله جزیی است. همه مسایل زیر سوال می رود. باید تا جایی که می شود جلوی خطرات عظیمی که برای کشور گرفته شود.

وی اضافه کرد: از قول آقای نهاوندیان گفته شده که یکی از عوامل اصلی تلاطمات ارزی همین فضای مجازی بوده است. رئیس بانک مرکزی نیز همین امر را تایید کرد. اتفاقی که قرار است رخ دهد این است که فضای مجازی مدیریت شود. ما باید به سمت مدیریت همه پیام رسان های خارجی و داخلی گام برداریم و ظرفیت پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم. این کار ظرف یکی دو روز صورت نمی گیرد و ما سال های سال از این فرایند عقب افتاده ایم. شاید امروز همه پیام رسان های داخلی هم این آمادگی کامل را نداشته باشند ولی باید این کار صورت گیرد. اصل این موضوع را نیز شورای عالی فضای مجازی تصمیم گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اینکه گفته می شود روی آوردن به پیام رسان های داخلی امنیت مردم به خطر می افتد، سخنی واقعی نیست. اولا اینکه هر کسی همین الان هم که بخواهد می تواند از پیام رسان های خارجی استفاده کند. ثانیا مقام معظم رهبری تاکید کردند این امر حرام شرعی است. قوه قضاییه نیز چندی پیش به دنبال مصوبه شورای عالی فضای مجازی موظف شد آیین نامه ای را در این خصوص تدوین کند که آیین نامه ای ۱۲ بندی تدوین شد که ۶ ماده آن مخصوص حفاظت از اسرار مردم است. در این آیین نامه به خود قوه قضاییه و به دستگاه های امنیتی گفته شده هیچکس حق ندارد خارج از این چارچوب مشخص شده عمل کند.

محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: مدیر تلگرام در یک مقطعی این قول به ما را داد ولی از دی ماه به بعد حاضر به این کار نشد و زیر سخن خود زد. اگر پیام رسان خارجی حاضر شود برخی احکام و قوانین ما را بپذیرد ممکن است ما بتوانیم مساله را مدیریت کنیم و حتی درصدی از خطر را بپذیریم.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید