افغانستان سرویس‌های «واتس اپ» و «تلگرام» را مسدود می‌کند + سند

دولت افغانستان از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی خواسته تا به مدت ۲۰ روز اپلیکیشن‌های «واتس اپ» و «تلگرام» را مسدود کنند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «نیویورک تایمز»، دولت افغانستان تصمیم به مسدود کردن سرویس‌های «واتس اپ» و «تلگرام» گرفته و  اعلام کرده است که این اقدام موقت است.

گفتنی است که روز پنجشنبه مدارکی از درخواست دولت از شرکت‌های خصوصی مخابراتی برای مسدود کردم این اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی منتشر شد. در عصر همان روز نیز مشترکین «سلام تلکام» یک شرکت دولتی مخابراتی از مسدود شدن واتس اپ و تلگرام خبر دادند.

با اینکه نامه‌هایی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی فرستاده شده بود، اما هنوز مشخص نیست تصمیم مسدود کردن این اپلیکیشن‌ها توسط چه شخصی اتخاذ شده است.

یکی از کارمندان این وزراتخانه که خواست نامش فاش نشود گفت: این درخواست توسط اداره امنیت ملی افغانستان صورت گرفته است.

وی افزود این اداره از وزارت ارتباطات افغانستان خواسته تا به مدت ۲۰ روز این سرویس‌ها را مسدود کند.

از سوی دیگر نیز معاون مدیر نظارت بر ارتباطات مخابراتی افغانستان در گفت‌وگو با «بی بی سی» دلیل مسدود شدن این سرویس‌ها را مسائل امنیتی دانست؛ با این حال در همان روز وزارت ارتباطات این کشور توضیح کاملا متفاوتی را از مسدود شدن این اپلیکیشن‌ها مطرح کرد و گفت که این سرویس‌ها موقتا برای معرفی فناوری بهتر مسدود شده‌ است، زیرا بسیاری از کاربران از سرویس‌دهی واتس اپ ناراضی بودند.

از طرفی دیگر نیز یکی از مقامات امنیت ملی افغانستان نیز دست داشتن این اداره برای مسدود کردن این اپلیکیشن‌ها را تکذیب کرد و افزود چنانچه این اقدام به دلایل امنیتی بوده است، دیگر اپلیکیشن‌ها از جمله «وایبر» نیز مسدود می‌شدند و زمان آن نیز تنها ۲۰ روز نمی‌بود.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید