چه اتفاقی قرار است برای تلگرام بیافتد؟

یک ابلاغیه در روزهای گذشته به سرعت برق و باد در فضای مجازی پخش شد و مردم را دوباره نگران استفاده از تلگرام کرد. ابلاغیه‌ای که ماحصل آن فقط کندتر شدن و پر هزینه‌تر شدن تلگرام است؛ قرار نیست تلگرام فیلتر شود.

پول‌نیوز – یک ابلاغیه در روزهای گذشته به سرعت برق و باد در فضای مجازی پخش شد و مردم را دوباره نگران استفاده از تلگرام کرد. ابلاغیه‌ای که ماحصل آن فقط کندتر شدن و پر هزینه‌تر شدن تلگرام است؛ قرار نیست تلگرام فیلتر شود و به نظر می رسد برنامه اصلی خاموش‌کردن سرورهای تلگرام در ایران  است که با استفاده از این ورش شرایط استفاده از این پیام رسان سخت شود.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که این کاهش آنقدر محسوس نیست که کاربر را عاصی کند. پیش از این انتقال اطلاعات در تلگرام با فیبر نوری و شبکه‌های داخلی صورت می‌گرفت و همین مسأله سرعت   رد و بدل کردن اطلاعات در ایران را بشدت افزایش داده بود. اما حالا باید اطلاعات ابتدا به پایگاه تلگرام در هر کشوری که هست رفته و از آن‌جا به دست دریافت‌کننده برسد.
همین کندی نامحسوس اما هزینه استفاده از تلگرام را افزایش می‌دهد و در اوضاع کنونی حاکم بر اقتصاد ایران هزینه فاکتوری است که برای خیلی‌ها می‌تواند دلیل کافی برای کوچ باشد بخصوص که پیام‌رسان‌های داخلی هم این طرف ماجرا خدمات رایگان گوناگونی را به کاربران ارائه می‌دهند.  پیش‌بینی می‌شود که با قطع سرورهای تلگرام هزینه استفاده از این پیام رسان محبوب ٣ برابر بیشتر شود.
گفتنی است بر اساس این ابلاغیه، مجوز قانونی صادره‌ی آن مرکز در سال ۱۳۹۵ در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است. بر اساس روال‌های قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک این پیام رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌الملل کشور» قابل راهیابی خواهد بود. لازم به ذکر است که اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد.»
اگرچه تلگرام با بیش از ۴۰ میلیون ایرانی، حسابی بین مردم جا باز کرده اما رحیم بنا مولایی نایب رییس دوم کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی به نظر با فیلترینگ تلگرام چندان هم مخالف نیست.
او در این باره به پول نیوز می‌گوید: موضوع تلگرام دیگر یک مساله اینترنتی نیست و تبدیل به مساله امنیتی شده است. همه کشورها حتی آمریکا تا مادامی با یک پیام رسان همکاری می‌کنند که امنیت ملی  آن‌ها به خطر نیفتاده باشد. باید امکان بارگیری و برنامه ریزی برای متخصصان ایرانی هم وجود داشته باشد و سرورهای این پیام رسان برای خود ما هم در دسترس باشد. اولیت همه کشورها امنیت آن‌هاست.

منبع: عصرایران
Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید