نقش ایموجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی؛ شکلک‎های محبوب تلگرام را بشناسید+تصاویر

پایگاه دیلی میل نوشت که استفاده به‌جا از ایموجی‌ها در گفتگوهای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گفتگو را جذاب‌تر و شیرین‌تر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان،پایگاه دیلی میل نوشت: امروزه دیگر دوگانه فضای-مجازی و دنیای واقعی به این معنا که گویا فضای مجازی چندان اصیل نیست و ربط چندانی به «زندگی واقعی» و ملموس ندارد، نمی‌‎تواند گویای زندگی روزانه ما باشد، چرا که اکنون با ورود شبکه‌های اجتماعی دیگر دنیای مجازی «جزئی» از زندگی نیست و چه بسا زندگی شکلی «مجازی» به خود گرفته و به تمامی در فضای آن غرقیم.
ایموجی‌ها
همزمان با رشد روزافزون کاربران اینترنت و گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز ارتباط‌های رودررو کم‌تر و گفتگوهای آنلاین بیشتر می‌شود؛ بی‌شک در هر نوع گفتگویی هرچه بیشتر طرف‎های گفتگو با ظرافت‎های ارتباطی و کلامی بیشتر آشنایی داشته باشند، گفتگویی لذت‌بخش‌تر و بی‌ابهام‌تر خواهند داشت.
یکی از ظرافت‎های گفتگوی آنلاین در شبکه‌های اجتماعی استفاده به‌جا از «ایموجی‌ها» یا همان شکلک‎های مختلف پیام‌رسان‎های اجماعی است که تا حد زیادی می‌توانند کم‌وکاستی‌های این شکل جدید ارتباطی را جبران کنند، یعنی مسئله چگونگی بیان احساسات در پیام‎های ردوبدل‌شده؛ ایموجی‌ها را می‌توان همان «زبان بدن» نامید که خود جزئی اصلی در ارسال پیام به مخاطب است.
شکلک
«پرفسور ویویان ایوانز» موضوع «ایموجی‌ها» و میزان تأثیر آن‌ها در گفتگوهای آنلاین را بررسی کرده و یافته‌های خود را در کتابی به نام «رازورمز ایموجی‌ها The Emoji Clde» گردآوری کرده‌ است.
پرفسور ایوانز ضمن تأکید بر اهمیت ایموجی‌ها در بیان شفاف‌تر پیام‎های گوینده می‌گوید: استفاده از ایموجی‌ها موجب می‌شود که پیام ما وضوح بیشتری پیدا کند و به مخاطب کمک کنیم که با ابهام کمتری پیام مدنظر ما را دریافت کند و مجبور به تفسیر نباشد.

ایموجی‌ها
در بخشی از کتاب ایوانز درباره بی‌میلی افراد به استفاده از ایموجی‌ها در گفتگوهای آنلاین می‌نویسد که این افراد به اهمیت ایموجی‌ها آگاه نیستند و بر این امر آگاهی ندارند که تا چه حد یک پیام بدون ایموجی می‌تواند بدفهمی و سوء‌تفاهم شود.
در عین حال نویسنده که بیشتر داده‌های تحقیق خود را از الگوهای ارتباطی مردم انگلیس جمع‌آوری کرده می‌افزاید: استفاده بیش از حد از ایموجی‌ها نشان‌دهنده محتاط‌ بودن فرد است همچنانکه انگلیسی‌ها بنا به طبع محافظه‌کاری و محتاط‌بودن بیشتر از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند.
جدول زیر درصد استفاده از ایموجی‌ها و همچنین فراوانی استفاده از انواع ایموجی‌ها در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد.

ایموجی‌ها
از سوی دیگر از سودمندی‎های استفاده از ایموجی‌ها ورود به مسائل چالشی بدون هیچ پیامدی است، مثلا بنا به شکل کارتونی‌بودن و فانتزیبودن شکلک‌ها به سختی می‌توان کسی را تهدید یا به کسی توهین کرد؛ اگر کسی شکلک یا ایموجی عصبانی را برای کسی بفرستد پیامد آن همانند پیامد تهدید و خشونت فیزیکی نیست.
این کتاب همچنین به پژوهشی در انگلیس اشاره می‌کند که به تازگی نزدیک به ۹۰ میلیون پیام ردوبدل‌شده بین ۳ میلیون نفر تجزیه‌تحلیل شده که نشان‌دهنده تفاوت‎های بین زنان و مردان در ایموجی‌های مختلف است و اینکه جنس مذکر و مؤنث به چه ایموجی‌هایی بیشتر گرایش دارند.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *