محمود صادقی: تلگرام فیلتر شود روحانی باید پاسخگو باشد/ بعید است رهبری در امور اجرایی همچون فیلترینگ مداخله کنند

این نماینده مجلس با بیان اینکه در صورت فیلتر تلگرام روحانی باید پاسخگو باشد، گفت: طبیعتا هرکسی که مسئولیت بیشتری دارد باید بیشتر پاسخگو باشد و آنطور که ما در جریان هستیم آقای روحانی بیشتر از همه دارای مسولیت است.

 

محمودصادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، بر این عقیده است که رئیس‌جمهور نیز با توجه به سخنانی که مطرح کرده‌اند، مخالف فیلترینگ تلگرام باشند اما به هرصورت ایشان جایگاه و مسئولیت مهم و بالایی دارند و با توجه به مسئولیتی که دارند باید پاسخگو باشند.
رویداد۲۴ نوشت: محمودصادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، بر این عقیده است که رئیس‌جمهور نیز با توجه به سخنانی که مطرح کرده‌اند، مخالف فیلترینگ تلگرام باشند اما به هرصورت ایشان جایگاه و مسئولیت مهم و بالایی دارند و با توجه به مسئولیتی که دارند باید پاسخگو باشند.

«فیلترینگ تلگرام» در میان تمامی حدس و گمان ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما هر لحظه امکان فیلتر و مسدود شدن آن وجود دارد.

حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و اولین مقام اجرایی کشور، بارها و بارها صراحتا از مخالفت خود با بستن و محدودکردن شبکه های اجتماعی سخن گفته و بر جایگزین شدن راه‌های دیگری به جز «فیلتر» تاکید کرده است.

در دولت یازدهم، روحانی و تیم مدیریتی او تمام قد در برابر فشارها و ضرب الاجل‌های قوه قضاییه و دیگر نهادها در خصوص ایجاد محدودیت برای پیام رسان‌هایی از قبیل تلگرام ایستادگی کردند، اما این ایستادگی و مقاومت در دولت دوازدهم رفته رفته کمتر شد.

در دی ماه سال گذشته و درست چندماه پس از روی کار آمدن حسن روحانی در دولت دوازدهم، دو شبکه اجتماعی «تلگرام» و «اینستاگرام» برای چند هفته فیلتر شدند که علاوه بر انتقادات بسیار زیاد مسئولین و مردم، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی نیز که از طریق همین شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده بودند دچار ضربه شدند. اما در نهایت با دستور مستقیم حسن روحانی، فیلتر ابتدا از شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و بعد از آن «تلگرام» برداشته شد.

حال اما، بحث فیلتر شدن این تلگرام، به طور جدی در همه سطوح دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد سال جدید سال فیلتر شدن باشد. در این شرایط همه نگاه‌ها به حسن روحانی، به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، رئیس‌شورای عالی امنیت ملی، رئیس شورای عالی فضای مجازی و مسئول برقراری قانون اساسی در کشور است، تا همچنان طبق وعده‎های انتخاباتی خود جلوی فیلتر شدن این پیام رسان را بگیرد.

با توجه به مسئولیت و جایگاهی که او در اختیار دارد، باید منتظر ماند و دید آیا او نیز همانند برخی از مسئولان مربوطه، فیلترینگ تلگرام را امضا می‌کند و یا نه، همانند گذشته تمام قد در قبال این فشارها ایستادگی می‌کند!

محمودصادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به مباحث اخیر پیرامون فیلترینگ تلگرام و نقش رئیس‌جمهور در این موضوع، گفت: آقای روحانی در سخنانی که روز سه شنبه و در دیدار نوروزی با برخی از وزرا، استانداران و مسئولین داشتند، صراحتا مقصودشان این بود که تلویحا با فیلترینگ مخالف هستند و عنوان کردند که انحصار باید برداشته شود. معتقدم منظور ایشان این بوده است که پیام رسان‌های داخلی باید تقویت شوند و واقعا هم حرف به جایی است که ما به جای برخورد سلبی و بستن پیام رسان‌ها، پیام رسان داخلی را یک فضای رقابتی تقویت کنیم.
صادقی با اشاره به مسولیت و نقش تاثیرگذار روحانی در شورای عالی مجازی و شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر بحث فیلترینگ بعد امنیتی داشته باشد باید در شورای امنیت به آن پرداخته شود و اگر مربوط به فضای مجازی و فنی باشد به شورای عالی فضای مجازی مربوط می‌شود که در هر دو زمینه شخص رئیس‌جمهور، رئیس هستند و انتظار می‎رود که برخورد فعالانه‌تری با موضوع داشته باشند. وزارت ارتباطات نیز به عنوان یکی از بخش‌های دخیل در زمینه فنی زیر نظر رئیس‌جمهور است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در صورت فیلتر تلگرام روحانی باید پاسخگو باشد، گفت: طبیعتا هرکسی که مسئولیت بیشتری دارد باید بیشتر پاسخگو باشد و آنطور که ما در جریان هستیم آقای روحانی بیشتر از همه دارای مسولیت است.
صادقی، در پاسخ به این سوال که فیلترینگ تلگرام چقدر جدی است، گفت: اخبار ضد و نقیضی در این زمینه مطرح شده است. از سوی دیگر لحن سخنان آقای بروجردی به‌گونه‌ای است که تصمیم گیری در این باره از سوی رهبری اتخاذ شده است؛ که البته بعید است که رهبری در چنین امور اجرایی ریزی همچون فیلترینگ مداخله کرده باشند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد رهبری انتظار و انتقاد خود از شورای عالی مجازی را از اینکه فعالانه عمل نمی‎کنند، مطرح کرده‌اند. اما اینکه دستوری داده‌اند یا خیر، من در جریان نیستم. به نظر می‌رسد بخواهند این موضوع را به نوعی به گردن این و آن بیاندازند. باید منتظر ماند تا ببینیم در روزهای آینده چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد، فکر می‌کنم مسئولان مربوطه درحال رایزنی در سطوح بالا و رهبری در این زمینه هستند.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید