فیلتر تلگرام یا دکانی برای عده‌ای خاص؟

غلامرضا حیدری

چند روزی است موضوع فیلتر تلگرام به یکی از مباحث مهم تبدیل شده است؛ اما اگر فیلترینگ بخواهد با یک نگاه بسته صورت بگیرد قطعا نمی تواند برای افکار عمومی پاسخی به دنبال داشته باشد و اساسا به عنوان یک راه حل مورد استفادهاقرار بگیرد. چراکه نگاه بسته در هر حوزه ای در دنیا منسوخ است و قطعا با این نوع نگاه حتی نمی توانیم یک خانه را ادارها داره چه برسد. با وجود نگاه بسته، دیگر رویکرد تعامل گرایانه وجود ندارد، لذا نگاه بسته موجب می شود که یک دیدگاه بدبینانه به همه چیز وجود داشته باشد و از این نظر که دیگر تنها نیمه خالی لیوان به چشم می آید؛ بنابراین نکات مثبت به حاشیه رانده می شود.

با این مقدمه باید گفت چنانچه بحث فیلترینگ بخواهد با یک نگاه بسته انجام شود، قطعا مضر خواهد بود؛ شاید اینجا این سوال مطرح شود که مگر فیلترینگ با نگاه باز هم وجود دارد؟ باید گفت گاهی در شرایطی قرار می گیریم که حالت استثنا به خود می گیرد و چاره ای جز فیلترینگ وجود ندارد. فارغ از استثناها، آنچه در شرایط موجود می توان متصور شد این است که فیلترینگ نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه دور زدن واقعیت است.

تکنولوژی در همه جای دنیا رواج دارد و رقابت میان تکنولوژی‎ها در جریان است؛ لذا نمی توان گفت مخترعین این فناوری ها و تکنولوژی ها از ابتدا به قصد جاسوسی وارد عمل شده اند؛ بنابراین باید نگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و با یک نگاه جامع و رویکردی باز به موضوعات نگاه کنیم.

جمهوری اسلامی متاسفانه بیشتر با نگاه بسته و البته امنیتی به موضوع فیلترینگ نگاه می کند که شاید در برخی مواقع بتوان این نگاه را توجیه کرد؛ اما نمی توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

هرچند شنیده ها مبنی بر قطعیت فیلتر شدن تلگرام است، اما امیدوارم در سایه اطلاع رسانی‎هایی که صورت می گیرد در این تصمیم تجدید نظر شود. البته از سوی دیگر لازم است برای تقویت پیام رسان های داخلی تمام تلاشمان را به کار ببندیم؛ اما در کنار آن اختیار را هم قرار دهیم. یادمان باشد با فیلتر کردن تنها بازار فیلترشکن ها، داغ می شود.

شاید در پایان لازم باشد نگاهی به گذشته داشته باشیم و یادآوری کنیم که در طول تاریخ با چه چیزهایی مخالفت کردیم و حاصل آن مخالفت ها چه شد؛ زمانی با بلندگوها هم مخالفت می شد و بعد جای خود را به ویدئو و ماهواره داد. امروز همه آنچه با آن مقابله می کردیم به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. پس بهتر است نوع نگاه‌مان را تغییر دهیم تا فردا روز ما را به بدی قضاوت نکنند. البته
امیدوارم بحث فیلترینگ، آغاز باز شدن دکان برای عده ای خاص نباشد.

نماینده مردم تهران،ری و اسلامشهر

۲۷۲۱۶

دیدگاهتان را بنویسید