فیلترینگ، در استارت آپ های ایرانی را تخته می کند

نایب رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق های بازرگانی با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام، در استارت‌آپ‌های ایرانی را تخته کرد، گوید: بیش از ۷۵۰ هزار کانال فارسی زبان تلگرامی در ایران وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آن در حوزه کسب و کار است .

پول نیوز– این روزها فضای مجازی در ایران حال و هوای پلیسی به خود گرفته است. طبق اعلام میرمهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه با کافی‌نت‌هایی که فیلتر شکن ارائه می دهند در این دو ماه اجازه فعالیت نخواهند داشت و در ماه‌های بعدی بین ۱۵ روز تا یک ماه پلمب می شوند.

این ابلاغیه که از طرف نیروی انتظامی به اتحادیه فناوران رایانه ابلاغ شده، تعجب رییس اتاق اصناف را نیز به همراه داشت. علی فاضلی در اینباره به پول نیوز می گوید: تجربه نشان داده که گذاشتن سد و مانع تراشی نتیجه عکس می دهد و تنها باعث ایجاد تخلف بیشتر و در برخی موارد رانت می شود.

اما علیرضا کلاهی نایب رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی از دیگر مخالفان ابلاغیه جدید است که پول نیوز گفت: فیلترینگ، در استارت آپ های ایرانی را تخته می کند. او با اشاره به ایجاد ۳۰ تا ۴۰ هزار کسب و کار نوین در فضای مجازی، می گوید: بیش از ۷۵۰ هزار کانال فارسی زبان تلگرامی در ایران وجود دارد که حدود ۴۰ درصد آن در حوزه کسب و کار است.

به گفته او، قربانی اصلی این‌گونه تصمیمات به ویژه جوانان تحصیل‌کرده‌ای هستند که نرخ بیکاری آنها نیز بیش از دو برابر متوسط نرخ بیکاری رقم خورده است. امروز از هر چهار جوان تحصیل‌کرده، حداقل یک نفر بیکار است و این اصلی ترین تهدیدی است که می تواند ایران را به سمت نابودی پیش ببرد.

آزموده را آزمودن خطاست

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، تجربه دولت در برخورد پلیسی در بازار ارز را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخورد انتظامی در بازار ارز که یک کالای فیزیکی بود، حاصلی جز التهابات بیشتر نداشت ، چطور انتظار داریم که چنین برخوردی در فضای مجازی که کالای فیزیکی در آن رد و بدل نمی شود و آنچه انتقال می یابد تنها چند کد است، نتیجه مثبتی داشته باشد.

او می گوید: فضای اینترنت این روزها به شدت نا امن شده است. در حال حاضر از کودک ۱۰ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله به دنبال استفاده از VPN هستند. این در حالی است که این فیلترشکن ها خود حفرهای غیر ایمنی هستند که ما به راحتی برای دور زدن فیلترینگ اطلاعاتمان را در اختیار آنها قرار می دهیم.

کلاهی با اشاره به اینکه از هر ۵ ایرانی ۳ نفر عضو تلگرام هستند ، ادامه داد : به طور متوسط در ۲۴ ساعت ۳ میلیون مطلب در تلگرام منتشر می شود و هر مطلب به طور متوسط ۸۰۰ تا هزار مرتبه بازدید می شود . بخش زیادی از این مطالب آموزنده ای است که نمی توان ادعا کرد برای کشور تهدید محسوب می شوند.

منبع: عصرایران
Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید