عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: وقتی فیس‌بوک و توییتر فیلتر هستند، تلگرام تبدیل به یک غول می‌شود

در هر صورت باید آزادی رقابت بین پیام رسانهای داخلی با خارجی وجود داشته باشد.

 

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد فیلتر تلگرام گفت: در هر صورت باید آزادی رقابت بین پیام رسانهای داخلی با خارجی وجود داشته باشد. اتفاق بدی که در مورد تلگرام افتاد این بود که همه یکسویه به تلگرام رو آوردند یعنی طوری شرایط برای تلگرام فراهم شد که همه به سمت این پیام رسان رفتند.

نماینده مردم فریمان در مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد: قبل از تلگرام ما وی چت و وایبر را در کشور داشتیم اما اتفاقی افتاد که هم وایبر ‌وهم وی چت حذف شدند و‌در این مسائل نکته های زیادی است که باید بررسی شود.

این عضو‌کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که پیام رسان های داخلی قوی شوند ،رقابت بین پیام رسان های داخلی و‌خارجی اتفاقی بود که باید از ابتدا می افتاد و در حال حاضر که آن اتفاق نیفتاده است باید پهنای باند لازم برای داخلی ها بوجود آید که آنها خودشان را ارتقا دهند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر ابعاد تلگرام ابعاد رقابت رسانه ای نیست، یکسری ابعاد سیاسی و امنیتی خاص دارد. مسببین بالا بردن این حجم از تلگرام در کشور داخلی هستند که باید در این زمینه پاسخگو باشند.

قاضی زاده تاکید کرد: در حال حاضر چاره‌ای جز حذف تلگرام نداریم. ما خودمان باعث شدیم که تلگرام به چنین غولی تبدیل شود. وقتی پهنای باند اختصاصی داده شد و رقبای تلگرام حذف شدند باید فکر این روزها را نیز می کردیم . روزی که در کشور فیس بوک‌ و تویتر را فیلتر کردیم و‌ وایبر و وی چت نیز حذف شدند باید به این فکر می کردیم که تلگرام به چنین غولی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مورد پیام رسان های داخلی نیز این خطر وجود دارد یعنی نباید همه را به سمت یک پیام رسان تشویق کنیم. باید بین پیام رسان های داخلی نیز رقابت ایجاد کنیم ،در حال حاضر فضای ایجاد انحصار نیست .

این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد عدم اعتماد به این پیام رسان های داخلی گفت:بحث عدم اعتماد به این پیام رسان ها منجر به حکم حکومتی رهبری در مورد حریم خصوصی شد،ذهنیت جامعه این است که شاید به اطلاعاتشان در پیام رسان های داخلی وجود داشته باشد که این ذهنیت جامعه ممکن است همه جا باشد.

وی خاطر نشان کرد: اینکه اپراتورها به دنبال سرورهای برای انتقال تلگرام به داخل بودند شاید این ذهنیت را در همه ایجاد کرده است که نصب این سرورها برای دستیابی به حریم خصوصی شان باشد در صورتیکه این اپراتورها فقط برای پول و کسب منافع مادی به دنبال این سرورها بودند،چون دو سال قبل بیش از ۵۰۰میلیارد تومان از پول مردم برای خرید ترافیک به خارج از کشور برای تلگرام رفت. یعنی زمانی که برای خرید ترافیک هزینه پرداخت می کنید که درآمد آن به خارج از کشور می رود با خرید این سرورها دیگر این پول را مردم بابت خرید ترافیک پرداخت نمی کنند .

منبع: عصرایران
برچسب­ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *