سرنوشت تماس صوتی تلگرام چه شد؟

سرانجام تلگرام به انتظارها پایان داد و در روز دهم فروردین، خبر اضافه شدن قابلیت تماس صوتی را در به‌روزرسانی ۳٫۱۸ خود اعلام کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان ، در حال حاضر این قابلیت تنها برای کاربران غرباروپا در دسترس قرار گرفته و قرار است به زودی این سرویس در کشورهای دیگر از جمله کشورهایآسیایی راه‌اندازی شود؛ اما در طول این مدت، خبرها و شایعات بسیاری در مورد ارائه قابلیتتماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانی منتشر شده و هنوز هم مشخص نیست که آیا این سرویسدر ایران فعال می‌شود یا خیر؟

امروزه کمتر کسی در ایرانپیدا می‌شود که پیام رسان تلگرام را در گوشی هوشمند خود نصب نکرده باشد. پس از آن کهنرم‌افزارهایی مانند ویچت، وایبر و واتس اپ به دلایل مختلف کاربران خود را در کشورماناز دست دادند، تلگرام به دلیل سرعت و امنیت بالا به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد.یکی از قابلیت‌هایی که جایش در تلگرام خالی به نظر می‌رسید، قابلیت تماس صوتی بود کهاین ویژگی نیز در آخرین به‌روزرسانی این پیام رسان در اروپا قرار گرفت.

با ارائه سرویس تماس صوتیتلگرام ، حرف و حدیث‌هایی در مورد متضرر شدن اپراتورها به گوش می‌رسید و همین موضوع،راه را برای ورود این سرویس به ایران ناهموار کرده و اما و اگرهایی را در مورد راه‌اندازیآن در کشورمان به وجود آورده است.

سازندگان تلگرام ادعا می‌کنندکه قابلیت تماس صوتی این پیام رسان، بسیار امن خواهد بود و به منظور افزایش کیفیت آن،از هوش مصنوعی ساخت تلگرام بهره گرفته شده است. تمامی مکالمات صوتی Telegramبه صورت دو طرفه رمزنگاریشده و بنابراین نه سازندگان این اپلیکیشن و نه هیچ شخص دیگری قادر به شنود مکالماتنیست. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند دسترسی مخاطب‌ها به برقراری تماس صوتی تلگرامرا برای مخاطبان خود محدود یا به کلی غیرفعال کنند.

پیش از این، نرم افزاری برایبرقراری تماس صوتی در تلگرام عرضه شده بود اما این برنامه به صورت رسمی به تلگرام تعلقنداشت و یک شرکت نرم افزاری ثالث با ایجاد تغییراتی در تلگرام، قابلیت تماس صوتی رادر آن قرار داده و اپلیکیشنی را با نام کالگرام ارائه کرده بود؛ اما اکنون با اضافهشدن رسمی سرویس تماس صوتی تلگرام ، خیال کاربران از امنیت مکالماتشان راحت خواهد شد.

تشکیل یک کمیته برای بررسیاثرات تماس صوتی تلگرام بر روی اپراتورها

با اضافه شدن تماس صوتی بهپیام رسان تلگرام در اروپا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ازبررسی و امکان‌سنجی این سرویس برای کاربران ایرانی خبر داد. واعظی در این رابطه اظهارکرد که مسئولان تلگرام، موضوع راه‌اندازی تماس صوتی رایگان در ایران را با ما در میانگذاشتند و ما هم کمیته‌ای برای بررسی اثرات رایگان بودن این سرویس بر روی اپراتورهایداخلی تشکیل دادیم و قرار است این کمیته، اثرات راه‌اندازی تماس صوتی تلگرام بر رویاپراتورهای داخلی را بررسی و تصمیم‌گیری نهایی را اتخاذ کند.

وزیر ارتباطات ایران در موردراه‌اندازی سرویس تماس صوتی تلگرام در ایران گفت: ما همیشه تلاش داشتیم خدماتی که مورد نیاز کاربران استو به کار دیگران لطمه‌ای وارد نمی‌کند را در کشورمان آزاد بگذاریم. اکنون تعداد کاربرانپیام رسان Telegram در ایران با کشورهایدیگر قابل مقایسه نیست و به همین دلیل، این پیام رسان در حال توسعه‌ی خدماتش در ایراناست.

واعظی در ادامه اضافه کردکه چنین خدماتی از طریق شبکه‌هایی که اپراتورها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارائهمی‌شود و اگر اپراتورها راضی به ارائه این خدمات نباشند، نمی‌توان این سرویس‌ها راراه‌اندازی کرد. اینک ما و اپراتورها در حال بررسی این موضوع هستیم که سرویس جدید تلگرامچه تاثیری بر وضعیت اقتصادی آن‌ها خواهد گذاشت و در نهایت تصمیمی را اتخاذ می‌کنیمکه هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها.

پیش از این نیز شاهد بودیمکه با ظهور پیام‌رسان‌های اینترنتی، ارسال پیامک از طریق اپراتورها کمرنگ‌تر شده وپیش‌بینی می‌شود که با ورود تماس صوتی تلگرام، سرنوشت مشابهی در انتظار مکالمه از طریقاپراتورها باشد. در واقع تاثیر احتمالی این قابلیت بر وضعیت اقتصادی اپراتورها باعثشده تا اما و اگرهای زیادی درباره ارائه این سرویس در کشورمان مطرح شود. البته هنوزهم به طور قطعی مشخص نیست که مسئولان تلگرام، مطابق نظر اپراتورهای ایرانی و با هماهنگیآن‌ها به گسترش این قابلیت بپردازند و شاید اصلا تماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانیدر دسترس قرار نگیرد.

با توجه به آخرین اظهار نظرهایوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و تاکید وی بر متضرر نشدن اپراتورها، شاید موضوعفیلتر شدن تلگرام در ایران جدی‌تر از قبل شود. فیلتر کردن قابلیت تماس صوتی این پیامرسان از دیگر احتمالاتی است که البته کارشناسان فناوری اطلاعات، این کار را غیر ممکنمی‌دانند. همچنین وضع هزینه‌هایی برای تماس صوتی تلگرام از دیگر راهکارهایی است کهغیر محتمل به نظر نمی‌رسد اما فعلا باید منتظر تصمیم‌گیری نهایی مسئولان بمانیم.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید