روزهای آخر تلگرام است؟

مردم در روزهای اخیر، کوشیدند صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند و قطعاً پاسخ آنها بستن محبوب ترین ابزار ارتباطی شان نیست. اگر این اتفاق رخ دهد، بر حجم نارضایتی ها افزوده خواهد شد و نقض غرض می شود.

عصر ایران – آیا روزهای آخر تلگرام است؟ این سؤالی است که به وِیژه در چند روز اخیر بسیار پرسیده می شود؛ می گویند چون تظاهرات اعتراضی اخیر با فراخوان چند کانال تلگرامی برگزار شده است، تلگرام را فیلتر خواهند کرد تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند.

واقعیت این است که اگر تا امروز تلگرام فیلتر نشده ، به خاطر آن بوده است که دولت در برابر فشارهای زیادی که برای بستن این نرم افزار ارتباطی وجود دارد، مقاومت کرده است و الّا تلگرام چند سال قبل بسته می شد.
با این حال، بعد از وقایع اخیر – به ویژه اگر ادامه دار هم باشد – احتمالاً فشارها برای بستن تلگرام تشدید خواهد شد.

اما اگر بنا بر تصمیم گیری عاقلانه باشد، چنین اتفاقی هرگز نباید رخ دهد. مردم در روزهای اخیر، کوشیدند صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند و قطعاً پاسخ آنها بستن محبوب ترین ابزار ارتباطی شان نیست. اگر این اتفاق رخ دهد، بر حجم نارضایتی ها افزوده خواهد شد و نقض غرض می شود.
فراموش نکنیم که تلگرام، بخشی از زندگی و معیشت روزمره ایرانیان شده است و هر برخوردی با آن، تبعات گسترده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.
روزهای آخر تلگرام است؟

گذشته از این، چنانچه تلگرام فیلتر شود، با پدیده نصب میلیونی فیلترشکن بر روی گوشی های هوشمند مردم ایران مواجه خواهیم شد. با رواج فیلترشکن، نه تنها دسترسی به تلگرام ادامه خواهد داشت بلکه دسترسی های دیگر نیز که تا کنون وجود نداشتند، ایجاد می شود و نقض غرضی دیگر حاصل خواهد شد.
حتی اگر بتوانند تلگرام را غیرقابل دسترس کنند، از میان دهها و صدها نرم افزار ارتباطی موجود در جهان، یکی دیگر جای تلگرام را خواهد گرفت.
از همه مهم تر این که اساساً اگر اعتراضی وجود دارد، به خاطر وجود تلگرام نیست که با حذف تلگرام، اعتراض نیز از بین برود. اعتراضات مردم به مسائل و مشکلات دیگری است که باید برای حل آنها اقدامات جدی و اساسی صورت گیرد.

وانگهی، اگر قرار باشد اعتراضی صورت گیرد، بدون تلگرام هم این اتفاق می افتد کما این که حتی بدون اینترنت نیز تجمعات اعتراضی در ایران و جهان شکل گرفته است.

البته اگر بخواهیم مبنایی تر به موضوع بنگریم، نه تنها نباید اعتراضات مردم نگران کننده باشد بلکه اجازه داد مردم از طریق قانونی و بدون نیاز به هماهنگی های خارج از سیستم رسمی، تجمعات خود را انجام دهند و سخن شان را بگویند.

با این اوصاف، پاسخ این سؤال که آیا روزهای آخر تلگرام است؟ منطقاً منفی است مگر این که رویکردها و فشارهای غیر منطقی، به جای شنیدن صدای مردم، اراده خود را تحمیل و کار را خراب تر و گره را سفت تر کنند.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید