دبیر شورای عالی فضای مجازی: ممانعت از فعالیت های مالی در تلگرام

در یک سال اخیر از این که فعالیت های فین تکی در داخل روی شبکه پیام رسان خارجی همچون تلگرام شکل بگیرد و خدمات بانکی و دولتی به آن متصل شوند، ممانعت کردیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: بازیگران اصلی فضای مجازی مردم هستند و دوران بازیگری نخبگان، گروه های مرجع و سیاستگذاران پایان یافته است.

به گزارش ایرنا از مرکز ملی فضای مجازی کشور، سید ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با فعالان فضای مجازی کشور افزود: نگاه مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی کشور نگاه توسعه ای به فضای مجازی است و ما معتقدیم در مرحله تحول تمدنی هستیم که بیشتر فناوری محور است.

وی ادامه داد: ما در مرحله تاریخی هستیم که در آن قرار است روابط ملت ها و حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و در حالی که بازیگران و نوع بازی در این صحنه متفاوت است. بنابراین باید آمادگی داشته باشیم تا در این دوره تاریخی سهمی داشته باشیم.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه بعضی کشورها مانند چین و کره هوشیاری بیشتری داشتند و بازیگران اصلی فضای مجازی آمریکا، اروپا، روسیه، چین و کره هستند، تاکید کرد: این بازیگران نقش اصلی در فضاسازی این حوزه در دنیا دارند و در واقع روابط بین الملل به صورت ترکیب سه عامل جغرافیا، اقتصاد و سیاست شکل گرفته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: مرزهای جغرافیایی ما در فضای مجازی پلتفرم ها هستند و با توجه به تحولی که در اقتصاد دنیا با هوشمندسازی در پیش است در حال حاضر ما کمی دچار عقب افتادگی هستیم که باید جبران کنیم.

***بدون همکاری مردم کوچ از تلگرام ممکن نیست
وی با بیان اینکه یکی از این موارد پیام رسان ها است که پیش از این ما در این حوزه سند حمایت از پیام رسان های بومی را به تصویب شورا رساندیم، اعلام کرد: در این مصوبه تصمیم گرفته شده از سکوهای خارجی پیام رسان به سکوهای داخلی کوچ کنیم؛ البته به دلیل مشکلات اقتصادی کشور همچون نظام بانکی و نظام تامین مالی کار بسیار سنگینی است. اما با وجود فشار روانی سنگینی که بر حکومت و دولت وارد خواهد کرد باید در این عصر به این استقلال و خودکفایی دست یابیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: اگر مردم ایران بدانند چه دستاوردهایی در این استقلال نهفته است حتما همراهی خواهند کرد و معتقدیم بدون همکاری آنها این کوچ امکانپذیر نخواهد بود زیرا بازیگران اصلی فضای مجازی مردم هستند و دوران بازیگری فقط نخبگان، گروه های مرجع و سیاستگذاران پایان یافته است.

***همکاری با کمیته فیلترینگ برای رفع نگرانی حریم خصوصی
وی در خصوص نگرانی مردم برای مساله حریم خصوصی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید داشتند و ما نیز پیش از این با قوه قضائیه تمهیداتی اتخاذ کردیم که مبتنی بر خواسته پیام رسان ها و فعالان فضای مجازی در این پیام رسان ها بوده.

براساس آن مسئولان کانال ها در رابطه با مطالبی که در فضای مجازی پخش می کنند مسئولیت مستقیم ندارند و مسئولیت آنها از زمانی شروع می شود که به آنها از طریق قضایی و قانونی اعلام شود.

فیروزآبادی گفت: همچنین قرار شد با همکاری کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در این خصوص تصمیماتی اتخاد شود.
وی با اشاره به این که مرکز ملی فضای مجازی حامی کسب وکار و فین تک ها بوده و سعی دارد خلأ قانونی موجود برای فعالیت بهتر و سهل تر آنها برداشته شود، گفت: این خلأ قانونی باعث شده که اقتصاد ایران رشد نکند و تا زمانی که برای کپی رایت، فعالیت کسب و کارهای جدید و قانون تجارت که مربوط به سال ۱۳۸۲ است، تعیین تکلیف نشود ما در این پیچ تمدنی بلاتکلیف خواهیم ماند.

***ممانعت از فعالیت های مالی در تلگرام
فیروزآبادی افزود: در دوره جدید که از الکترونیکی گذر کرده و دوره فضای مجازی است با انبساط بزرگ در حوزه اقتصاد و شکل های جدید کسب و کار و نیروها و بازیگران جدید اقتصادی روبرو هستیم بنابراین باید در این حوزه مقررات گذاری و نظم دهی کنیم. این که چند شرکت بزرگ که اکثرا هم آمریکایی هستند برای دنیا تصمیم بگیرند و دولت ها و مردم را حذف کنند، مخالفیم و نمی توانیم شاهد این بی نظمی باشیم که رسانه ای شکل بگیرد و یک میلیون کانال در آن قرار گیرد که کوچکترین مسئولیت پذیری که هویت مشخص است، نداشته باشد بنابراین باید خیلی سریع از سکوی ناپایدار خارج شویم.

وی تاکید کرد: در یک سال اخیر از این که فعالیت های فین تکی در داخل روی شبکه پیام رسان خارجی همچون تلگرام شکل بگیرد و خدمات بانکی و دولتی به آن متصل شوند، ممانعت کردیم و برای مدیریت اقتصاد کشور باید از شبکه ای که به دنبال تحول جدید در حوزه پولی است و قصد جایگزینی آن را با شبکه مالی ملی کشور دارد، خارج شویم.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید