دانش‌آموزان روزانه بیش از ۲ دوساعت در فضای مجازی می‌چرخند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش پررنگ خانواده‌ها در کنترل دانش آموزان برای حضور در فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های مربوطه گفت: طبق پایش انجام شده میانگین زمانی که دانش آموزان پای اینترنت، تلگرام و امثالهم صرف می‌کنند بیش از دو ساعت در روز است.

مهدی فیض در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب‌های فضای مجازی در جمعیت دانش‌آموزی اظهار کرد: یک اقدام رسمی در آموزش و پرورش پیرامون تدوین کتب سواد رسانه شکل گرفت و اکنون شاهد تدریس آن در دبیرستان‌ها هستیم، البته معتقد نیستیم این اقدام کفایت می‌کند، اما می‌تواند تا حدی دانش‌آموز را نسبت به پیامدهایی که حضور و درگیری با فضای مجازی و رسانه‌های جدید دارد آشنا کند.

وی افزود: از سوی دیگر به مشاورین مدارس توصیه شده است که به این موضوع بپردازند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته معمولا مقوله فضای مجازی باید در خانه دنبال شود و نه در مدرسه؛ بر این عقیده که « بیش از مدرسه، خانواده‌ها هستند که باید فرزندان خود را کنترل کنند» تاکید کرد و گفت: اگر محیط خانواده منسجم باشد و کودک احساس کند در محیطی منسجم زیر چتر محبت پدر و مادر قرار دارد کنترل ساده‌تر خواهد بود.

فیض افزود: آمارها نشان می‌دهند عمده‌ترین مشکلات در این حوزه مربوط به دانش‌آموزانی است که فرزندان طلاق اند یا درون خانواده شان بحران‌هایی وجود دارد و پدر و مادر نسبت به یکدیگر موضع منفی دارند. در خانواده‌های گرفتار بحران دانش‌آموز در وضعیت رهاشدگی قرار می‌گیرد و این رهاشدگی باعث می‌شود دانش‌آموز بدون نظارتی از سوی پدر و مادر، عمده وقت خود را در فضای مجازی بگذراند.

وی با اشاره به اینکه معتقدیم بیشتر از مدرسه، خانواده‌ها و محیط صمیمی آنهاست که در کنترل و هدایت فرزندان در مسیر صحیح نقش دارند گفت: حضور موثر خانواده‌ در هدایت فرزندان منجر به آن می‌شود تا دیگر شاهد تکرار بحران‌هایی از قبیل نهنگ آبی و خودکشی دانش‌آموزان نباشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی اظهار کرد: در پایشی که به روش نمونه‌گیری در چند کلانشهر صورت گرفته، میانگین زمانی که دانش آموزان پای اینترنت، تلگرام و امثالهم صرف می‌کنند بیش از دو ساعت در روز است.

فیض درباره زمان استاندارد حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: این استاندارد برای سنین مختلف، متفاوت است؛ اما نرم عادی این شاخص در دانش آموزان با سنین بالاتر حدود نیم ساعت در روز و در سنین پایین حدود یک ربع است. این در حالی است که اکنون دانش آموزان چهار برابر مقدار مورد توصیه به فضای مجازی وقت اختصاص می‌دهند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *