جعفرزاده، نماینده مجلس: پس از فیلتر تلگرام، یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند / کاهش ۴۰ درصدی تولید محتوا و ۵۰ درصدی بازدیدها

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اینکه پس از فیلتر تلگرام فقط یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند، گفت: تولید محتوا ۴۰ درصد و بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اینکه پس از فیلتر تلگرام فقط یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند، گفت: تولید محتوا ۴۰ درصد و بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به جلسه شب گذشته( دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) فراکسیون مستقلین ولایی مجلس که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: در این دیدار نمایندگان مجلس به بیان نقطه نظرات و مسائل مختلف ملی و منطقه ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند؛ وزیر و مدیران این وزارتخانه نیز برخی مسائل مهم این حوزه را بیان کردند.

آورده طرح رجیستری ۴۰۰ میلیون دلار است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح رجیستری بین دستگاه‌های مختلف با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه تدوین شد و از ابتدای سال ۹۵ با ورود جدی وزارت ارتباطات اجرایی گردید.

وی با اشاره به مزایای اجرایی شدن این طرح خاطرنشان کرد: ارائه خدمات پس از فروش، فروش گوشی‌های استاندارد و … از جمله مزایای بهره‌گیری از این طرح است؛ آورده این طرح از محل واریز گمرک به خزانه ۴۰۰ میلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ این مبلغ افزایش چشمگیری داشته باشد.

جعفرزاده ادامه داد: وزارتخانه های ارتباطات، صنعت، اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا مسئول اجرا این طرح هستند؛ در حال حاضر ۱۳۱ میلیون گوشی فعال در کشور موجود است که توسط ۱۱۰ میلیون سیم کارت مورد استفاده قرار می گیرد.

توسعه دولت الکترونیک نیازمند افتتاح مرکز داده‌های دولت است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس مطالب گفته شده در این جلسه مشخص گردید تمرکز وزارت ارتباطات بر توسعه دولت الکترونیک است؛ اولین اقدام موثر در این مسیر افتتاح مرکز داده‌های دولت است.

جعفرزاده با بیان اینکه برای ایجاد ساختار یکپارچه اولین پروژه اجرای دولت همراه است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار کاربر حرفه‌ای در حال استفاده از این پروژه هستند؛ احراز مدارک تحصیلی، بیمه و …. با استفاده از این سرویس‌ امکان‌پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به لزوم دسترسی آزاد به اطلاعات، اضافه کرد: وزارت اطلاعات زیرساخت‌های لازم در این حوزه را فراهم کرده است؛ براساس قانون برنامه ششم باید ۱۲٫۵ درصد از حجم مراجعات مردم به دستگاه‌ها کاسته شود که تحقق این امر نیازمند برقراری دولت الکترونیک است.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: وزارت ارتباطات پیگیری های بسیاری برای برقراری دولت الکترونیک انجام داده است؛ در دولت قبلی زیرساخت‌های ارتباطی دولت الکترونیک فراهم گردید و در حال حاضر نیز این وزارتخانه در حال پیاده‌سازی این طرح است.

جعفرزاده ادامه داد: در این جلسه بر جلوگیری از موازی کاری و دخالت سایر دستگاه ها در اجرای دولت الکترونیک تاکید شد.

ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسب و کارهای موجود در فضای مجازی اظهار کرد: دولت در حال بررسی لایحه‌ای به نام “مقررات شرکت‌های نوآفرین” با حضور ۶ وزارتخانه با قید دو فوریت است تا از این طریق بتواند از شرکت های نوپا حمایت نماید؛ در حال حاضر ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید دارای امکانات ارتباطی باشند، افزود: در شروع فعالیت دولت یازدهم ۱۰ درصد روستاها توانایی برقراری ارتباط داشتند؛ در سال ۹۶، این توانایی در روستاها به ۵۲ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۹۷ این آمار به ۹۰ درصد برسد.

وزارت ارتباطات متولی ایجاد زیرساخت ارتباطی در شبکه ملی اطلاعات است

جعفرزاده با اشاره به روند ایجاد شبکه ملی اطلاعات، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری وزارت ارتباطات مسئول ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در این حوزه است و تولید محتوا بر عهده وزارت فرهنگ، سازمان صدا و سیما و …. است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس گزارش های ارائه شده ایجاد زیرساخت امن، ارزان و با کیفیت یکی از وظایف وزارت ارتباطات است؛ این وزارتخانه سند لازم در حوزه زیرساختی را تهیه کرده و حد و حدود آن را مشخص نموده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات باعث کاهش هزینه مردم می شود.

جعفرزاده با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه درخصوص وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی توضیح داد: یکی از بخش‌های لایحه خدمات در شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی است؛ سندی در شورای عالی فضای مجازی در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی امضا شده که در آن برای هر یک از ذی نفعان مسئولیتی در نظر گرفته شده است.

ارائه پهنای باند مناسب برای ارتقا پیام رسان‌های داخلی الزامی است

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به وظایف وزارت ارتباطات در این حوزه، بیان کرد: تهیه پیش‌نویس برای اعطای مجوزهای لازم به پیام رسان های داخلی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ارتقاء ۷ پیام رسان تأیید شده داخلی، ارائه پهنای باند مناسب به این پیام رسان ها و ارائه اینترنت ارزان در صورت استفاده از پیام‌رسان داخلی از جمله وظایف این وزارتخانه است؛ این پیام رسان ها ظرفیت پشتیبانی از ۱۵ میلیون مشترک را دارند.

۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک به طور متوسط در پیام‌رسان های داخلی حضور دارند

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی حضور دارند؛ به طور میانگین پیام‌رسان‌های داخلی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارند دلیل تفاوت اعداد به دلیل استفاده برخی افراد از چند پیام رسان داخلی به صورت همزمان است؛ مجموعه باندی که در اختیار آنان قرار گرفته ۴۰ گیگ است؛ یکی از الزامات لازم در استفاده مردم از این پیام رسان ها ایجاد اعتماد است و افزایش کیفیت است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از فیلتر تلگرام از ۴۵ میلیون کاربر یک میلیون نفر این نرم‌افزار را پاک کرده‌اند، تأکید کرد: در این مدت تولید محتوا در تلگرام ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین از میزان بازدید از این پیام‌رسان ۵۰ درصد کاسته شده است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت پیام رسان های داخلی افزود: این وزارتخانه ۵ لایحه با هماهنگی پژوهشگاه قضائی در حوزه فضای مجازی تدوین کرده است و پس از نظرخواهی از کارشناسان این حوزه، این لوایح به کمیسیون لوایح دولت ارجاع شده است.

دولت به انحصار فضای مجازی اعتقادی ندارد

وی با اشاره به مطالب گفته شده در این جلسه بیان کرد: از نظر رئیس جمهور برخورد با فضای مجازی به این صورت مورد پذیرش نیست؛ دولت به انحصار فضای مجازی اعتقادی نداشته و معتقد به استفاده از روند تشویقی است؛ هیچ فردی انحصار را نمی پذیرد.

جعفرزاده با اشاره به صحبت‌ها و نظرات نمایندگان در این جلسه، گفت: ایجاد اقدامات لازم برای آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه در روستاها، راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای پرجمعیت کم برخوردار، ایجاد اشتغال در حوزه فضای مجازی، پوشش مخابراتی در روستاها و …. از جمله مسائل مطرح شده توسط نمایندگان مردم در این جلسه بود.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه امنیت پیام‌رسان‌های داخلی مسئله بسیار مهمی است، بیان کرد: یکی از اقدامات وزارت ارتباطات در جهت بهبود آنتن‌دهی موبایل در روستاهای مرزی امضای تفاهم نامه با کشورهای همسایه برای جلوگیری از نفوذ سیگنال موبایل این کشورها به داخل کشور است همچنین این وزارتخانه با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تقویت سینگال داخلی سعی در بهبود وضعیت حاضر دارد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: با توجه به پراکندگی مساحت کشور تامین ارتباط در تمام مناطق بسیار مشکل است؛ تا پیش از این مخابرات متولی انجام اقدامات لازم در این زمینه بود که با دید خصوصی و اقتصادی به این موضوع می نگریست نه حاکمیتی، به همین دلیل به توسعه ارتباط در کشور توجهی نداشت.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: با مصوبات مجلس و همراهی کمیسیون صنایع و معاون اعتبارات مناسبی برای سال ۹۷ در این حوزه در نظر گرفته شده است که می توان وضعیت ارتباط را در مناطق روستایی بهبود بخشید.

فناوری اطلاعات در بهبود کشاورزی و آموزش نقش بی‌بدیلی دارد

جعفرزاده در ادامه با اشاره به سایر مسائل مطرح شده در این جلسه، گفت: براساس مطالب مطرح شده در شاخص IDهای جهانی رتبه کشور در سال گذشته به لحاظ زیرشاخه دسترسی ۶۷ در دنیا است در حالی که در سال ۹۲ این رتبه ۹۸ بود؛ براساس برنامه ششم توسعه کشور باید در این حوزه ۳۰ رتبه ارتقا یابد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: میزان توسعه دسترسی شهرهای کشور به اینترنت نسل سوم و چهارم ۵۰ درصد بود ؛ در حال حاضر تمام هزار و ۲۴۶ شهر کشور حداقل یک تجهیز ۴G دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به آمارهای مطرح شده در این جلسه درخصوص رتبه کشور در استفاده از فناوری اطلاعات، اظهار کرد: رتبه کشور در این حوزه ۱۱۱ بوده و اکنون به ۱۰۳ بهبود یافته است بنابراین کشور به تلاش بیشتری برای ارتقا نیاز دارد چراکه فناوری اطلاعات در بهبود کشاورزی، آموزش و… نقش بی بدیلی دارد.

جعفرزاده با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در این زمینه بیان کرد: این وزارتخانه با وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو، شهرداری ها و… نقش راه لازم برای ایجاد شهر هوشمند را مشخص کردهکه این شهر یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات است و برای ایجاد شهر هوشمند وزارت ارتباطات سفرهای بسیاری به استان های خوزستان، فارس و… در طی چند ماه گذشته داشته است.

نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس در پایان با سپاسگزاری اعضای این فراکسیون از تلاش‌های وزیر ارتباطات افزود: با توجه به جوان بودن آقای آذری جهرمی، اقدامات مناسبی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.

منبع: خانه ملت

منبع: انتخاب
Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید