«بلاک‌چِین»؛ انقلاب تکنولوژیک صنعت حمل‌ونقل

بدون شک، سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری پاول دورف، مالک و موسس پیام‌رسان تلگرام برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین بستر بانک‌داری اینترنتی را می‌توان گواهی دیگر بر آینده روشن فناوری «بلاک‌چین» دانست

به گزارش « اخبار خودرو » ، اگرچه این روزها سیستم‌های بانکی سنتی با سیستم‌های نوین بانک‌داری مبتنی‌بر اینترنت سر جنگ دارند اما از همین حالا هم می‌توان به‌سادگی برنده این بازی پیچیده را پیش‌بینی کرد. اصلا به همین دلیل بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر فناوری و ارتباطات دولت دوازدهم نسبت‌به عقب ماندن از استانداردهای مالی روز دنیا به سیستم بانکی کشور هشدار داد.

ازسوی دیگر، بدون شک، سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری پاول دورف، مالک و موسس پیام‌رسان تلگرام برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین بستر بانک‌داری اینترنتی را می‌توان گواهی دیگر بر آینده روشن فناوری «بلاک‌چین» دانست که این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته است. البته، این فناوری دیگر از پوسته مالی اولیه خود خارج شده و در حال تعمیم به دیگر صنایع است. از این رو، صنعت حمل‌ونقل و زنجیره تامین نیز از قافله عقب نمانده و تحرکاتی را در این زمینه آغاز کرده است. در ادامه با فناوری بلاک‌چین، کاربرد آن و شرکت‌های پیشرو در این زمینه (حوزه حمل‌ونقل) آشنا خواهید شد.

مقدمه‌ای بر «بلاک‌چین» (Block chain)

بیت‌کوین (Bitcoin) یک سیستم پرداخت دیجیتال و رمزگذار ارزی است که توسط یک یا چند برنامه‌نویس ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» اختراع شده است. این سیستم با حذف واسطه سوم، تبادل مالی مستقیم میان پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده وجه به وجود می‌آورد. روش کار این سامانه به این شکل است که کلیه تراکنش‌های مالی به وسیله گره‌های امنیتی کاملا مستقل تایید شده و سپس بر روی یک صورتحساب آنلاین جهانی به نام «بلاک‌چین» ثبت می‌شوند. در بلاک‌چین هر کاربر یک صورت‌حساب دارد. از آن‌جا که تمامی تراکنش‌های ثبت‌شده در این صورت‌حساب به تراکنش‌های قبلی متصل هستند، امکان سرک‌کشی در حساب‌ها و پرداخت رشوه به صفر می‌رسد. هر تراکنش در بلاک‌چین به وسیله کدهایی ضبط می‌شود که تنها از سوی پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده وجه قابل رویت هستند. این کدها که برای جلوگیری از هک شدن، هر کدام امضایی منحصربه‌فرد دارند، نشان‌دهنده طرفین تراکنش، جزئیات تراکنش و گزارش موفق یا ناموفق بودن آن هستند. این امضای دیجیتال کلیدی است که اجازه می‌دهد هر بلاک با امنیت کامل به دیگر بلاک‌ها متصل شود.
در یک کلام، این شفافیت، اعتماد و اعتبار موجب شده بسیاری از شرکت‌ها ازجمله تلگرام که تحت مدیریت پاول دورف روس است، سودای راه‌اندازی سیستم‌های مالی را در سر بپرورانند. با تمام این تفاصیل نکته هیجان‌انگیز این است که از بلاک‌چین می‌توان در سیستم‌های غیرپولی نیز بهره برد؛ نکته‌ای که درحال ایجاد انقلابی در دنیای کسب و کار در سرتاسر جهان، ازجمله زنجیره تامین و لجستیک است.

فواید بلاک‌چین در حمل‌ونقل
بدون شک بلاک‌چین پتانسیل تغییر ساختار کلی تجارت جهانی را داراست و راه‌های زیادی برای ایجاد تغییرات در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک نیز پیش روی خود دارد.
در وهله اول، این تکنولوژی می‌تواند بسیاری از کارهای دستی و کند را جایگزین کند. زنجیره تامین به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند مجموعه داده‌های بسیار پیچیده را اداره کند اما اکثر فرآیندها آهسته، دستی و وابسته به کاغذ هستند. با ضبط این مقادیر در بلوک‌ها، نتایج این فرایندها در آن واحد قابل‌رویت است که این موضوع می‌تواند بسیاری از مراحل حمل‌ونقل را تسریع بخشد.
دوم اینکه بلاک‌چین می‌تواند قابلیت ردیابی را تقویت کرده و به شناسایی محصولات جعلی کمک کند. از آن‌جا که تمام فرایندها در بلوک‌ها ثبت می‌شوند و توسط تمام طرفین دیده می‌شوند و حذف آن‌ها تقریبا غیرممکن است، فرایندهای ردیابی، تایید نشانه‌های زمانی و اطلاع پیدا کردن از موقعیت مکانی محصولات بسیار آسان است.

پیدا کردن سوزن در انبار کاه!
نمونه‌های بسیاری برای به اثبات رساندن تاثیر بلاک‌چین بر زندگی انسان‌ها و اقتصاد وجود دارد. به‌طور مثال، در سال ۲۰۰۶، اسفناجی فاسد در آمریکا پخش شد که به موجب آن ۱۹۹ نفر به باکتری «‌ای‌کولی» آلوده شدند. متخصصان بهداشت عمومی اظهار کردند همه کسانی که بیمار شده‌اند، برگ‌های پلاسیده اسفناج را با برگ‌های سالم آن مخلوط کرده‌اند. بر همین اساس، سازمان غذا و داروی آمریکا به مردم این کشور توصیه کرد تا اطلاع ثانوی از مصرف اسفناج خودداری کنند، سپس تمامی اسفناج‌های موجود در سطح بازار را جمع‌آوری کرد.
دو هفته طول کشید تا سازمان غذا و داروی آمریکا بتواند منبع اسفناج‌های فاسد و زمین آن را پیدا کند. در طول این دو هفته هیچ اسفناجی در سطح آمریکا مصرف نشد. سپس مشخص شد که این مشکل از یک تامین‌کننده، یک مزرعه و صرفا مربوط به یک روز تولید بود. بدین ترتیب، به‌دلیل نبود راهی مقرون‌به‌صرفه برای یافتن منبع آلودگی، یک صنعت عملا به مدت دو هفته در سرتاسر کشوری پهناور همانند آمریکا، تعطیل شد.
فناوری بلاک‌چین امکان پیگیری چنین مسائلی را در کمتر از کسری از ثانیه فراهم می‌کند. امروزه، با استفاده از این فناوری حتی مشتریان قادرخواهند بود با اسکن یک بارکد متوجه شوند که محصولشان از کجا حمل شده و در چه شرایطی نگهداری می‌شده است. موضوعات بسیار دیگری در صنعت حمل‌ونقل و لجستیک وجود دارند که می‌توان انتظار داشت بلاک‌چین به کمک آن‌ها بشتابد. به‌عنوان مثال، تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند پرداخت‌ها را استاندارد و ظرفیت بارگیری را بهینه کند. از مزایای بلاک‌چین و راه‌حل‌های آن برای حل معضلات صنعت حمل‌ونقل می‌توان روزها سخن گفت اما مطمئنا بسیاری از مزایای آن تا زمان پذیرفتن این تکنولوژی و به‌کارگیری آن در صنایع و مشاغل مختلف، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

شرکت‌های پیشرو
در‌حال‌حاضر برخی از شرکت‌ها در حوزه حمل‌ونقل از تکنولوژی بلاک‌چین و مزایای آن بهره می‌برند. شرکت‌های کشتیرانی مرسک و آی‌بی‌ام در‌حال راه‌اندازی سیستم مالی جدید بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین برای کمک به بهبود کارایی پردازش هستند. شرکت حمل‌ونقل دریایی اِم‌تی‌آی، شرکتی پیشرو در صنعت حمل‌و‌نقل آمریکا و بریتانیا از این تکنولوژی برای ضبط و ذخیره داده‌های وی‌جی‌ام (شامل وزن کلی بار، محصولات بارگیری‌شده در کانتینر و …) بهره می‌برد. روتردام و آنتورپ، دو بندر بزرگ اروپایی در‌حال کار روی پروژه‌های بلاک‌چین برای تسهیل تعامل با مشتریان خود هستند. همچنین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «والمارت» برای ردیابی محصولات خود از زمان تولید تا عرضه از این تکنولوژی بهره می‌برند.

در انتظار استقبال
اگرچه بلاک‌چین‌ها قادر به حل تمام چالش‌های زنجیره تامین و تدارکات نخواهند بود اما به تامین معاملات، مبارزه با تقلب و محدود‌کردن اشتباهات کمک خواهند کرد. با این حال، ارزش یک سیستم به تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند، بستگی دارد. به‌طور مثال، اگر شما با میلیاردها‌تومان در یک جزیره تنها باشید، آن همه پول به‌تنهایی ارزشی نخواهد داشت. به این ترتیب، برای آن که بلاک‌چین به‌کار رفته در صنعت حمل‌ونقل و زنجیره تامین مفید واقع شود، باید اکوسیستمی متشکل از شرکت‌هایی که مایل به استفاده از این فناوری هستند و توانایی به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در این پهنه اطلاعاتی امن را دارند، وجود داشته باشد.

Tagged with:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *