اختلاف‌نظر رییس جمهور با شورای عالی فضای مجازی درباره فیلتر تلگرام/ یکی می‌گوید تلگرام باید از انحصار خارج شود و دیگری می‌گوید تلگرام باید فیلتر شود

در حال حاضر حرف رییس جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی است با حرف و نظر شورای فضای مجازی متفاوت است، یکی می‌گوید تلگرام باید از انحصار خارج شود و دیگری می‌گوید تلگرام باید فیلتر شود. قطعا اگر به کلام واحدی برسیم موفق‌تر هستیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در حال حاضر حرف رییس‌جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی است با حرف و نظر شورای عالی فضای مجازی درباره فیلتر تلگرام متفاوت است، این موضوع خوب نیست و ناهماهنگی ایجاد می‌کند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس و سخنگوی فراکسیون مستقلین در گفت و گو با اعتمادآنلاین، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص فیلتر تلگرام، گفت: کشور نگرانی‌هایی در خصوص تلگرام دارد و به نظر می‌رسد جمع بندی‌ها به سمت خارج شدن تلگرام از انحصار می‌رود. این همان نکته ای است که رییس‌جمهور هم به آن اشاره داشته است.

او ادامه داد: بجز تلگرام، پیام رسان‌های داخلی، وایبر و واتس آپ هم وجود دارد بنابراین فضا باید به سمت خارج شدن از انحصار تلگرام برود. آخرین اتفاقی هم که در نهایت می افتد این است و جای نگرانی وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر پیام‌رسان‌های جدید ویژگی متمایزی داشته باشند همه مردم به سمت استفاده از آنها می‌روند، گفت: پیام‌رسان‌های داخلی باید تلاش کنند که ویژگی متمایز و گسترده‌تری رادر اختیار مخاطبان قرار دهند. همانطور که می‌دانید وایبر که آمد همه به دلیل امکانات خوب آن به سمتش رفتند سپس واتس آپ آمد و امکانات وسیع‌تری داد و همه به سمت آن رفتند. دلیل استفاده مردم از پیام‌رسان‌های جدید، ویژگی متفاوت آن‌ها است و چون تلگرام آپشن‌های بیشتری داشت همه مردم به سمت آن رفتند. بنابراین نمی‌توان مردم را محدود کرد بلکه باید به سمتی رفت که بتوانیم به مردم خدمات بدهیم.

لاهوتی ادامه داد: برخی به دنبال این هستند که فضا را محدود کنند و انتقادها و بحث های دیگر صورت نگیرد اما به نظر من این محدود کردن‌ها یک جای دیگر خودش را نشان می‌دهد. چون سرورهای تلگرام در خارج از کشور است، بحث‌های امنیتی وجود دارد. من معتقدم هر چه مردم حرف‌هایشان را بزنند و خود را تخلیه کنند خوب است. حتی ممکن است برخی حرف‌های نادرست بزنند اما مردم واقعیت را تشخیص می‌دهند. در تلگرام به شخص بنده حرف‌هایی زدند که بعضا پاسخشان را نمی‌دهم و تشخیص را برعهده مردم می‌گذارم.

او افزود: مردم بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به رشد و بلوغی رسیده‌اند که حرف افراد ضد انقلاب را گوش نکنند. تجمعات دی ماه در ابتدا با توقع به حقی شکل گرفت اما بعد از آن یک عده، از تجمعات سوء استفاده کردند و مردمی که توقع به حقی داشتند جلوی سوء استفاده کردن آن‌ها را گرفتند. ما چنین مردمی داریم که به بلوغ و رشد رسیده‌اند بنابراین خیلی هم نباید نگران باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه هنوز تصمیم قطعی درباره فیلتر شدن تلگرام گرفته نشده است، گفت: در خصوص فیلتر تلگرام اختلاف‌نظر وجود دارد. یک عده اعتقاد دارند که تلگرام باید فیلتر شود و عده دیگر عنوان می‌کنند که باید فضا در انحصار تلگرام نباشد.

لاهوتی با بیان اینکه برای فیلتر شدن تلگرام مشورتی با مجلس انجام نشده است، گفت: اما می‌شنویم که شورای عالی مجازی بحث‌هایی در خصوص فیلتر کردن تلگرام دارند. نظر من این است که تلگرام باید از انحصار خارج شود و پیام‌رسان‌های داخلی هم باید سعی کنند که اعتماد ایجاد کنند؛ علاوه بر این پیام‌رسان‌های داخلی باید خدمات خود را وسیع‌تر کنند. اگر این اتفاق بیفتد موضوع به خودی خود حل می‌شود و نگرانی هم نیست.

او گفت: به نظر می‌رسد اگر مشورت واحدی با مجلس در خصوص تلگرام صورت بگیرد، بهتر است. البته آنها مکلف نیستند که با ما مشورت کنند اما بهتر این است که ما هم کلام متفاوت نداشته باشیم. اینکه ما یک چیزی بگوییم و قوه مجریه و سایر نهادها و دستگاه‌ها چیز دیگری بگویند خوب نیست.

سخنگوی فراکسیون مستقلین با تاکید بر لزوم کلام واحد مسئولین در خصوص تلگرام، گفت: در حال حاضر حرف رییس جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی است با حرف و نظر شورای فضای مجازی متفاوت است و این موضوع خوب نیست و ناهماهنگی ایجاد می‌شود. چون یکی می‌گوید تلگرام باید از انحصار خارج شود و دیگری می‌گوید تلگرام باید فیلتر شود. قطعا اگر به کلام واحدی برسیم موفق‌تر هستیم.

منبع: عصرایران

دیدگاهتان را بنویسید