در چهاردهمین عصرانه سواد رسانهای فرصتها و تهدیدهای استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن سواد رسانهای ایران، در ابتدای این نشست محمد صادق افراسیابی؛ مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران اظهار کرد: طی پیمایشی که با روش تصادفی در اردیبهشت ماه همین امسال در سطح هفت دانشگاه مادر شهر تهران، انجام دادم، برایم روشن شد که ۸۲ درصد دانشجویان در میان تمام شبکه های اجتماعی و پیام رسان عمومی و تخصصیشامل داخلی و خارجی از تلگرام استفاده میکنند. همچنین ۵۷ درصد دانشجویان اظهار کردند که اگر فقط نیم ساعت برای استفاده از اینترنت فرصت داشته باشند تنها در این زمان محدود از شبکه های اجتماعی و پیام رسان استفاده می کنند و این بیانگر این مطلب است که رفته رفته مردم تنها چیزی که از اینترنت میدانند استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان است.
وی با بیان اینکه قبل از فیلتر تلگرام گزینههای زیادی روی میز داشتیم که به آن توجه نکردیم، گفت: جدی ترین گزینه ما تقویت پیام رسان داخلی بود. گزینه بعدی تقویت سواد رسانه ای و اجرای طرح شامد بود. اگر این اقدامات انجام شده بود فضای مجازی سالم، مفید و ایمن داشتیم و دیگر نیازی به فیلتر موقت تلگرام در گذشته نبود و البته الان هم حرفهایی به گوش میرسد که هنوز گزینه فیلتر تلگرام روی میز اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور قرار دارد و این گزینه حذف نشده است.
وی با انتقاد از تناقض در رفتار برخی سیاستگذاران، تاکید کرد: متاسفانه ما برای پیامرسانهای داخلی فضای اجتماعی و اقتصادی ایجاد نمیکنیم و گاهی فقط در زمینه ضرورت حمایت سخن میگوییم، در حالی که برندسازی و حمایت معنوی و رفع موانع کسب و کار در فضای مجازی به مراتب مهمتر از راهکارهای فعلی است و اگر به عقب برگردیم میبینیم خودمان تلگرام را به برند اول ایران تبدیل کردیم و حالا میخواهیم این برند را بشکنیم.
افراسیابی افزود: برخی دستگاههای فرهنگی و رسانهای در کشور پاسخ دهند که چرا بیسفون که موفق بود شکست خورد و چه کسانی در داخل کشور بیسفون را زمین زدند؟
در ادامه محمد ابوالحسنی تهیهکننده مجموعه انیمیشن های دیرین دیرین گفت: برای موفقیت پیامرسانهای داخلی ابتدا باید اسم پیامرسان داخلی را از آنها گرفت و نگاه بینالمللی داشت. مگر تلگرام پیامرسان داخلی بود که موفق شد بازار ایران را تسخیر کند؟ دومین گام این است که برای تبلیغ پیامرسان داخلی به هیچ عنوان از تلویزیون استفاده نشود. همچنین نباید فراموش کنیم خود تلگرام بهترین فضا برای تبلیغ پیام رسانهای داخلی است البته نه با اسم داخلی.
وی تصریح کرد: پیام رسانهای داخلی باید یک نیاز را شناسایی کنند و در همان محدوده فعالیت کنند تا کم کم مخاطب خودش بیاید.
ابوالحسنی بدترین کار برای ضربه به پیامرسان داخلی را فیلتر تلگرام عنوان کرده و گفت: فیلتر تلگرام فایده خاصی نداشت. فقط به کسب و کارهای کوچک که امکان تبلیغات در تلویزیون را نداشتند و از این فضا کسب درآمد میکردند و شغلشان را تبلیغ میکردند، ضربه زد.
وی در پایان سخنانش گفت: دولت باید کمی با مردم مهربانتر باشد.
در ادامه، رضا نامینایب رییس انجمن تولیدکنندگان نرمافزار تلفن همراه ایران تاکید کرد: اگر میخواهیم پیامرسان داخلی داشته باشیم، اولین نکته آن است که حاکمیت باید پشت پرده پنهان شود تا کسی متوجه حضورش نشود و ثانیا توجه کنیم که وقتی تجمیع در بازار اتفاق می افتد دیگر نمی شود وارد کار شد. در پیام رسان ها تجمیع داریم و در حال حاضر تجمیع روی تلگرام است.
وی افزود: مقصود من از تجمیع این است که بازار پیامرسانهای داخلی و خارجی اشباع شده است و دیگر ظرفیت ندارد و حتی زمانی که تلگرام فیلتر شد و ما از برخی شرکتهای خارجی خواستیم برای ورود به بازار ایران اقدام کنند آنها گفتند مطالعات ما نشان میدهد مردم ایران هر طور شده باز هم از تلگرام استفاده خواهند کرد و فیلتر تلگرام حداکثر باعث ریزش ۳۰ درصد مخاطبان تلگرام خواهد شد.
وی گفت: ما در حوزه پیامرسانها نه دانش فنی داریم و نه محصول مناسب داریم و معتقدم هیچ جایگزینی نداریم که اگر قرار است فلان پیام رسان فیلتر شود، فلان جایگزین را داشته باشیم.
احسان جوادی، مدیر پیام رسان گپ در پاسخ به نکات مطرح شده در چهاردهمین عصرانه سواد رسانهای گفت: نگاه ما در گپ ارائه خدمات و توسعه و تجمیع خدمات است. ما مباحث تجاری را مدنظر قرار داریم. مباحث و خدماتی مثل امکان شارژ یا پرداخت قبوض و … که هیچکدام از این امکانات در تلگرام وجود ندارد و اگر این امکانات خوب اطلاعرسانی شود احتمالا خیلی از مردم دیگر از تلگرام استفاده نخواهند کرد و یا اگر استفاده کنند همزمان از گپ هم استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: من هم قبول دارم که بدترین اقدام رفتن به سمت فیلترینگ است چون ما نمیتوانیم به کاربر چیزی را اجبار کنیم.
جوادی ادامه داد: معتقدیم باید کار در یک فضای تجاری و بیزینسی و بین شرکتهای خصوصی انجام شود و موانع رقابت با تلگرام برداشته شود چون چیزی که تا کنون در کشور اتفاق افتاد این بود که عملا همه برای برندسازی تلگرام کمک کردند.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد که باید تهدیدهای تلگرام هم دیده شود و مراقب تهدیدهایی نظر پول تلگرامی باشیم که ممکن است اقتصاد کشور را فلج کند.
بر اساس این گزارش، سعید بیدرنگ مسئول شبکه اجتماعی پروفایل اظهار کرد: پروفایل شبکهای است که افراد هویت تخصصی و اجتماعی خود را در آن قرار میدهند و همان طور که نتایج پژوهش ارائه شده در این نشست نشان داد فضای دانشگاهی ما امروز تشنه یک شبکه اجتماعی علمی و تخصصی است که متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و مسؤولان همه درگیر موضوعی به نام تلگرام شده و از توسعه شبکههای اجتماعی علمی و تخصصی غفلت کرده اند و من نگرانم دوباره روزی برسد که یک شبکه علمی و تخصصی خارجی به نیازهای دانشجویان و اساتید ما پاسخ بهتری بدهد و آن وقت دوباره ما به فکر بیفتیم که چه باید کرد؟
وی دلیل گرایش مردم به تلگرام را نبودن بسترهای دیگر دانست و گفت: در پروفایل، ما در ابتدا نمیگوییم اعتماد کنید. ابتدا مخاطب بیاید و استفاده کند و حتی نیازی به ثبتنام اولیه نیست و بعد اگر خواست اعتماد کند. در پروفایل چون بستری برای ارائه هویت تخصصی و اجتماعی است راحت تر افراد وارد می شوند.
بیدرنگ با نقد سیاستگذاریهای منفعلانه تاکید کرد: اینکه ما همیشه بنشینیم و هر وقت یک رسانه غربی فضا را در اختیار گرفت به فکر تقویت رسانههای داخلی بیفتیم ایراد دارد و الان زمان مناسبی برای تقویت شبکههای اجتماعی تخصصی است.
محمد صادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران در جمعبندی مباحث به این موضوع اشاره کرد که لازم است سواد رسانهای مسؤولان و سیاستگذاران عمومی کشور افزایش یابد و خاطرنشان کرد: ما هر روز شاهد تعارض دیدگاههای برخی مسؤولان و سیاستگذاران عمومی کشور در سطح رسانه های جمعی هستیم و این تشتت آرا بدترین چیز است و نشان میدهد مسؤولان یا رسانه را خوب نمیشناسند که برای هر کاری از تریبون رسانه استفاده میکنند و اختلافات داخلی خود را به سطح بدنه جامعه میکشانند و یا اینکه اهمیت دستیابی به یک بسته سیاستی کلان و یکپارچه را در حوزه فضای مجازی از یاد بردهاند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که طرح شامد در کشور اجرا شد اگر همه از آن حمایت کرده بودند بسیاری از نگرانیها رفع میشد.