جدیدترین آماری که از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده نشان میدهد ۹۰۰۰ کسب و کار خرد اینترنتی که درگیر قطع شدن ارتباطشان از تلگرام هستند در یک هفته اخیر با مشکلاتی مواجه شدهاند.
به گزارش ایسنا، «دنیای اقتصاد» با انتشار این مطلب نوشت: به گفته سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد، در آمار رسمی این سازمان ۱۹ هزار کانال شامددار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۰۰۰ کانال مرتبط با فروش کالا یا خدمات بودهاند.
به گفته او اما تفکیک این موضوع که چند دسته از این کانالها صرفا فروش کالا بودهاند ممکن نیست چراکه ارائه این آمار بر اساس خوداظهاری افراد بوده است.
موسویان با اعلام بیاطلاعی از رقم دقیق خسارتی که این کسب و کارها در طول متوقف بودن فعالیت تلگرام دیدهاند، میگوید: «این سوال سختی است چراکه در هر صورت بخش گستردهای از این کسب و کارها متضرر شدهاند اما به دلیل اینکه ما نظارتی بر مسائل مالی این افراد نداشتیم و این دسته از کسب و کارها نیز بهصورت علنی درآمدشان را اعلام نمیکنند بهصورت دقیق مشخص نیست که چه ضرری متوجه این بخش شده است.»
از سوی دیگر پس از قطع تلگرام حالا بسیاری از صاحبان این دسته از کسب و کارها سعی میکنند از طریق دیگر شبکههای موجود و ممکن با مشتریان خود ارتباطشان را حفظ کنند. واتساپ و اینستاگرام از جمله همین شبکههاست اما مسئولان دولتی نظر دیگری دارند و از رشد آماری استفاده کاربران از پیامرسانهای داخلی خبر میدهند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال هم اگرچه این افزایش آمار را تایید میکند اما میگوید بیشتر کاربران مراجعهکننده به پیامرسانهای داخلی از جنس گروههای خانوادگی یا آموزشی هستند و تا این زمان کسب و کارها و فروشگاههای آنلاین برای استفاده از این پیامرسانها مرددند.
موسویان ادامه میدهد: «تمامی پیامرسانهای بومی تعداد دنبالکنندگانشان رشد چشمگیری داشته و این افزایش مخاطب درباره پیامرسان سروش به سه برابر هم رسیده است اما همین افراد نیز اغلب برای داشتن یک گروه چت خانوادگی یا دریافت خدمات آموزشی به سمت این پیامرسانها کشیده شدهاند و صاحبان کسب و کارها تاکنون تصمیم جدی برای مراجعه به این شبکهها از خود نشان ندادهاند.»
قابلیتهایی که تلگرام برای تبادل اطلاعات و آسانسازی دستهبندی آنها برای کاربرانش ایجاد میکند یکی از دلایل محبوبیت آن محسوب میشود. تولید باتهای ویژه فروش محصولات در فضای تلگرام نیز مهم است. گفته میشود هزینه تولید هر بات بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان بوده است و با ازدست رفتن این کانالهای فروش عملا این باتها نیز کارکرد خود را از دست میدهند.
به گفته موسویان یک موسسه فرهنگی در حال آمادهسازی بستری است که از بسیاری از ویژگیهای تلگرام پشتیبانی میکند. او میگوید: «بهطور مثال اگر کاربران تلگرام هزینهای برای ساخت رباتهای مخصوص این شبکه کردهاند، در این بستر میتوانند از همان رباتها استفاده کنند چراکه مدل کدنویسی استفادهشده در این بستر بسیار شبیه به تلگرام است. هرچند هنوز برای برگرداندن کاربرانی که عضو کانالهای تلگرام این کسب و کارها بودهاند، راه حلی پیدا نشده است.»
او میگوید «ایتا» نام این پیامرسان است که فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد و به احتمال زیاد بهزودی افتتاح خواهد شد اما با وجود طراحی شبکههای داخلی که قابلیت کاربردی کردن باتهای تلگرامی را دارند رئیس مرکز رسانههای دیجیتال میگوید دارندگان کسب و کارهای تلگرامی علاقهای به استفاده از این بسترها ندارند.