تکذیب مدیر تلگرام درباره دخالت ایران در سرور تلگرام صحیح بود

وزیر ارتباطات، گفت: در اینجا گفته شد که تلگرام سرورهایش را به ایران منتقل کرده تا ایران به آن دسترسی داشته باشد و در آن دخالت کند که مدیر تلگرام به درستی این را تکذیب کرد اما کسی انتقال سرور به ایران برای قرار گرفتن CDN و میزبانی کانال‌های پرظرفیت در داخل را تکذیب نکرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که دو روز پیش مدیر تلگرام مجدداً انتقال سرور تلگرام به ایران را تکذیب کرده و گفته اخبار منتشر شده در این باره صحت ندارد، اظهار داشت: هر کسی از سرور یک برداشتی دارد، اینکه در اینجا گفته شد ایشان سرورهایش را به ایران منتقل کرده که ایران بتواند فیلتر کند، دسترسی داشته باشد و دخالت کند به درستی تکذیب کرده است.

وی ادامه داد: اما آنچه که گفته شد و من گفتم و آقای جهرمی (معاون وزیر) گفتند اینکه این کارها بر اساس یک توافق در حال انجام است.

وی ادامه داد: اینکه سرورها به ایران منتقل شده برای اینکه CDN در آن قرار بگیرد و CDN برای کانال‌های پرظرفیت و پرمصرف به جای اینکه اطلاعات به خارج برود و برگردد در همین داخل باشد که با سرعت و کیفیت بالاتر مردم بتوانند استفاده کنند هیچ کس این را رد نکرده است.

* ادعای نقض برجام پس از پرتاب‌گر سیمرغ درست نیست

واعظی در پاسخ به سؤال فارس درباره پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ و تأثیر آن در تسریع پرتاب‌های بعدی،‌ گفت: این پرتاب بسیار بر پرتاب‌های بعدی تأثیر دارد.

وی گفت: سازمان ذیربط که این پرتاب را انجام داد یک سال قبل متوقف کرده بود که این پرتاب انجام دهد و موفقیتش را آزمایش کند.

به گفته واعظی حالا که این کار با موفقیت انجام شده از این فرصت برای تبریک به تلاشگران این حوزه استفاده می‌کنم و اکنون ماهواره دوستی از اسفند آماده پرتاب است و در ایران نخست اصرار داریم که با پرتاب‌گر ایرانی و بومی پرتاب را انجام دهیم و دوم شرایطی وجود دارد که متأسفانه در دنیا درباره پرتاب‌ها عرف شده که یک مقدار کار را سیاسی می‌کنند و در مورد همین پرتاب نیز بحث سیاسی شد و ادعایی که می‌کنند که مغایر با برجام است به اعتقاد من اصلاً درست نیست و این جزو امکانات ما است و ما می‌توانیم از این امکاناتی که داخل است حداکثر استفاده را بکنیم.

وی گفت: امیدواریم انشاءالله ماهواره دوستی زودتر پرتاب شود و پس از آن نیز ماهواره دیگری داریم که آن ماهواره نیز می‌تواند در چند ماه بعد پرتاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید